0
پرورش بذر گوجه

پرورش بذر گوجه : اگر هرگز شروع به گوجه فرنگی معطر ، رسیده و گرم شده از آفتاب را که از باغ خود تازه برداشت شده گاز نگرفته اید ، یک گوجه فرنگی واقعی را نچشیده اید. و هنگامی که این کار را انجام می دهید ، دیگر هرگز از تقلب کنندگان سوپرمارکت شیری راضی نخواهید شد. خوشبختانه ، گیاهان گوجه فرنگی به راحتی رشد می کنند و به طور قابل توجهی بارور هستند.

گوجه فرنگی گیاهانی است که فصل های طولانی را دوست دارند و سرما را تحمل نمی کنند ، بنابراین بهتر است بعد از گرم شدن هوا در بهار ، آنها را به عنوان پیوند (گیاهان جوان) در باغ بگذارید. شما می توانید پیوند گوجه فرنگی خریداری کنید ، اما در مورد شروع گیاهان خود در داخل خانه چیزی بسیار مفید است. به علاوه ، با رشد پیوندهای شخصی خود می توانید از بین صدها نوع گوجه فرنگی که به صورت دانه در دسترس هستند اما به ندرت به عنوان پیوند به فروش می رسند را انتخاب کنید.

پرورش بذر گوجه فرنگی برای جوانه زنی و رشد سریع بهتر است حدود شش هفته قبل از آخرین آخرین سرمازدگی خود در داخل خانه کاشته شوند. (برای تعیین آخرین تاریخ سرمازدگی خود ، از همسایه باغبانی بپرسید یا با برنامه Master Gardener خود تماس بگیرید.)

در اینجا چیزی است که برای شروع بذر گوجه فرنگی در خانه نیاز دارید:

دانه های گوجه فرنگی
خاک گلدان استریل برای شروع بذر
گلدانهای اولیه دانه استریل
یک مکان گرم با نور طبیعی کافی یا چراغ های رشد
کود

دانه


صدها نوع گوجه فرنگی به عنوان بذر موجود است و انتخاب چند نوع برای باغچه خانگی می تواند کاری دلهره آور باشد. در اینجا چند چیز قابل توجه است:

در مورد نوع گوجه فرنگی مورد نظر خود تصمیم بگیرید ؛ به عنوان مثال ، گوجه فرنگی گیلاس ، برش یا گوجه فرنگی برای تهیه سس یا رب.
اندازه گیاهان بالغ را در نظر بگیرید. گوجه فرنگی تعیین شده تا حدود 3 فوت رشد می کند و بهترین انتخاب برای ظروف است. گوجه فرنگی نامشخص بسیار بزرگ می شود و تا 6 فوت ارتفاع می یابد. همه گوجه فرنگی ها از حمایت هایی مانند قفس گوجه فرنگی یا نردبان گوجه فرنگی استفاده می کنند.

خاک مخصوص پرورش بذر گوجه


اگرچه به عنوان “خاک گلدان” شناخته می شود ، اما بهترین محیط برای شروع بذر اصلا خاک ندارد. از مخلوط استریل و بدون خاک استفاده کنید که برای شروع بذر برچسب گذاری شده است. هرگز از خاک باغچه که اغلب تخلیه ضعیف می شود و ممکن است ارگانیسم های بیماری را در خود جای دهد ، استفاده نکنید.

ظروف


شما می توانید دانه های خود را تقریباً در هر چیزی که خاک دارد و سوراخ های زهکشی دارد شروع کنید – من از ظروف ماست کوچک و حتی کارتن تخم مرغ با سوراخ هایی در ته و نعلبکی های ضد آب در زیر استفاده کرده ام. با این حال ، من استفاده از گلدان های خریداری شده ، مانند گلدان های تجزیه پذیر و سینی های شروع کننده بذر را راحت تر می دانم.

گرما و نور برای پرورش بذر گوجه


دانه ها در دمای اتاق گرم (70-75 درجه فارنهایت) بهتر جوانه می زنند. شما می توانید با تامین حرارت پایین با یک تشک حرارتی ، جوانه زنی را تسریع کنید. پس از رشد و نمو ، نهال ها در دمای اتاق سرد ، حدود 65 درجه فارنهایت ، بهترین رشد را دارند.

چراغ رشد

اگرچه می توانید گوجه فرنگی های خود را بر روی یک پنجره آفتابی شروع کنید ، اما با استفاده از برخی از نورهای LED ، نتایج بهتری خواهید گرفت. تابش زمستان و اوایل بهار خورشید به اندازه تابستان تابستان شدید نیست و ساعات کمتری از روز وجود دارد. نور ناکافی می تواند منجر به ضعیف شدن گیاهان دوکی شود. یک باغ سبک با چراغ های قابل تنظیم برای شروع بذر ایده آل است.

گام به گام شروع بذر


برای پرورش بذر گوجه مخلوط شروع کننده بذر را کاملاً مرطوب کرده و سپس ظرف ها را تا 1/2 اینچ از سطح بالا پر کنید. مخلوط را سفت کنید اما آن را فشرده نکنید.
دو یا سه دانه را در هر ظرف کوچک یا هر سلول یک شروع کننده بذر قرار دهید. روی بذر را با 1/4 اینچ خاک بپوشانید و آن را به آرامی روی دانه ها محکم کنید.
آب را برای اطمینان از تماس خوب دانه با مخلوط اطمینان دهید. می توانید از یک گیاه گیاهان استفاده کنید یا فقط یک جریان آب را در بالای آن بچکانید. نیازی به خیساندن خاک ندارید ، فقط لایه بالایی را مرطوب کنید.

گلدان ها را در یک نقطه گرم یا روی یک تشک گرم قرار دهید. در این مرحله ، دانه ها نیازی به نور ندارند.


مخلوط را مرطوب نگه دارید اما خیس نکنید. اگر سیستم شروع بذر شما دارای گلخانه است ، از آن برای حفظ رطوبت استفاده کنید. یا ، می توانید مقداری پلاستیک آشپزخانه روی قسمت بالای گلدان بگذارید.


برای پرورش بذر گوجه روزانه گلدان ها را چک کنید. به محض مشاهده جوانه ها ، پوشش را بردارید و گلدان ها را در یک پنجره آفتابی یا زیر چراغهای رشد قرار دهید ، چراغ ها را فقط یک یا دو اینچ بالاتر از قسمت بالای گیاهان نگه دارید.

رو به رشد


به مرطوب نگه داشتن خاک اما اشباع نشده ادامه دهید. مخلوط شروع کننده بذر خشک رنگ روشن تری نسبت به مخلوط مرطوب دارد-این نشان می دهد که به آب نیاز دارد. برخی از باغداران با یک نهال در حال رشد خود در اتاق یک فن را اجرا می کنند. گردش خوب هوا شانس مشکلات بیماری مانند میرایی را کاهش می دهد.

اگر در حال پرورش بذر گوجه روی طاقچه هستید ، روزانه گلدان ها را بچرخانید تا گیاهان به جای متمایل شدن به سمت نور ، عمودی رشد کنند. اگر زیر نور رشد می کنید ، چراغ ها را همزمان با رشد گیاهان بالا ببرید و آنها را فقط چند اینچ بالاتر از گیاهان نگه دارید.

بارور کردن


هنگامی که دومین مجموعه از برگهای واقعی ظاهر شد ، زمان شروع کوددهی فرا رسیده است. دو برگ اول “برگ دانه” نامیده می شود. برگهای بعدی “برگهای واقعی” نامیده می شوند. یک یا دو بار در هفته ، کود محلول در آب را که با نصف میزان توصیه شده مخلوط شده است ، اعمال کنید.

پیوند به باغ


منتظر بمانید تا نهال های گوجه فرنگی خود را به باغ منتقل کنید تا بعد از متوسط تاریخ یخبندان گذشته. در صورت تهدید سرمازدگی آماده باشید تا از نهال ها با پارچه باغ ، فصل ردیف یا پوشش گیاهی محافظت کنید. اگر همه چیز خوب پیش برود ، در هشت هفته یا کمتر گوجه فرنگی رسیده را برداشت می کنید.

مقاله : پرورش بذر گوجه فرنگی

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا