0
طریقه کاشت بذر خیار

طریقه کاشت بذر خیار

خیار، از جمله گیاهانی است که طول دوره ی رشد کوتاه  و بالاترین عملکرد را دارد و برای افراد تازه کار، انتخاب مناسبی است. پس در این مقاله چگونگی تولید خیار خوشمزه  را در باغتان یاد بگیرید.

 

منتظر بمانید تا خاک برای کاشت خیار گرم شود. خیارها به درجه حرارت سرد، بسیار حساس هستند  سرمازدگی  آنها را از بین می برد.

  • بطور کلی، بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید و زمانی که آب و هوا شروع به گرم شدن می کند،  خیار ها را در اردیبهشت یا فروردین ماه بکارید. یک روش دیگر برای تعیین زمان کاشت خیار، در نظر گرفتن تاریخ آخرین یخبندان است. برای اطمینان بیشتر، حداقل دو هفته پس ازتاریخ آخرین یخبندان، صبر کنید.
  • دمای خاک  حداقل باید 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) باشد. توجه داشته باشید که دمای خاک می تواند کمی سردتر از دمای هوا باشد.

طریقه کاشت بذر خیار

چون بذر خیار به هوای گرم نیاز دارد، می‌توان با رسیدن دمای خاک به ۲۱ درجه سانتیگراد کار خود را در فضای آزاد شروع کنید. مراقبت هندوانه و دیگر گیاهان خانواده‌ی کدو که جلوتر جوانه زده‌اند باشید و سپس اقدام به پاشیدن بذرهای خیار روی زمین کنید. در صورت نیاز به افزایش فصل رشد، بذرها را چند هفته زودتر در فضای داخل خانه بکارید تا بتوانید در موقع مناسب گیاهان تازه جوانه زده را به محیط آزاد انتقال دهید. حتماً حتماً دمای خاک افزایش یافته و امکان بروز یخبندان وجود نداشته باشد.

طریقه کاشت بذر خیار : معمولا خیار را به شکل ردیفی یا روی پشته‌ای از خاک می‌کارند تا جا برای پهن‌شدنشان روی زمین وجود داشته باشد. خیار، به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی کدو، فضای زیادی را اشغال می‌کند. برای کسب نتیجه‌ی بیشتر، یا فقط برای زیبا‌سازی، می‌توانید کاری کنید شاخه‌های خیار از فنس یا داربستی مشبک بالا برود. می‌توانید داربستهای مشبک را داخل گلدانهای بزرگ قرار دهید و خیارهای در حال رشد را به شکل گیاهان داخل گلدانی تبدیل کنید!

 

بذرها را یک سانت‌ونیم داخل خاک و با فاصله‌ی ۱۵ الی ۲۵ سانتیمتر از هم بکارید و بعد از جوانه زدن فاصله‌ی آنها را بین ۴۵ الی ۶۰ سانتیمتر افزایش دهید؛ بهتر است این فاصله برای خیارهای بالارونده روی داربستهای مشبک ۶۰ سانتیمتر باشد. گیاه را مرتب آبیاری کنید و با شروع شکل‌گیری میوه‌ها تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید. نود درصد خیار از آب تشکیل شده است، برای همین آبیاری مناسب آنها بسیار ضروری است.

 

خیارها را وقتی بچینید که هنوز کوچک هستند. بزرگ شدن بیش از حدشان، هم روی طعم و هم روی کیفیتشان تأثیر می‌گذارد. به‌علاوه، اگر رشد فقط یک خیار به‌اندازه‌ای شود که دانه‌ها برسند، گیاه تولید خیار را متوقف می‌کند. خیارها را به طور مرتب برداشت کنید تا گیاه پیوسته رشد کند و میوه دهد!

 

طریقه کاشت بذر خیار در خانه

یکی دیگر از روش‌های کاشت خیار در خانه و گلدان می‌باشد. این روش نیز برای پرورش خیار بسیار جذاب است. زیرا برای طریقه کاشت بذر خیار در گلدان می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا بایستی رقم مناسب بذر را خریداری نمایید. برای این امر بذر هیبرید گزینه‌ای ایده آل است چرا که نیازی به گرده افشانی ندارد. همچنین سعی کنید بذری را بخرید که خوشه کوتاه‌تری داشته باشد تا فضای کمی را اشغال نماید.
  • اگر می‌خواهید بذر خیار را در گلدان کشت کنید، باید برای این کار گلدان بزرگی را در نظر بگیرید زیرا بوته‌های خیار فضای زیادی را اشغال می‌کنند.
  • برای این که زهکشی مناسبی داشته باشید می‌توانید سوراخی را در گلدان ایجاد کنید و کف آن را با شن و خرده سنگ بپوشانید. ( طریقه کاشت بذر خیار )
  • برای این که بذرها را در گلدان قرار دهید شما نیاز دارید که گلدان را با خاک پر کنید. در کنار خاک می‌توانید از کمپوست نیز استفاده کنید، کمپوست موجب غنی شدن خاک از املاح و عناصر معدنی می‌گردد. 50 درصد خاک و 50 درصد کمپوست نیز برای این امر مناسب می‌باشد.
  • هر بذر را در عمق 12 میلیمتری بکارید و بهتر است که فاصله بین دو بذر نیز 12 میلیمتر باشد تا مانع رشد یکدیگر نشوند.
  • در پایان کار به خاک آب بدهید ولی نه به صورتی که خاک غرقابی شود. اگر خیار زیاد آبیاری گردد باعث تاخیر در گلدهی می‌شود. از این رو بایستی به اندازه آبیاری گردد.
  • طریقه کاشت بذر خیار در گلدان : گلدان را در جایی قرار دهید که به خوبی نور دریافت کند. زیرا همان طور که اشاره کردیم، خیار گیاهی گرمادوست است از این رو وجود نور و گرما به اندازه کافی می‌تواند شرایط رشد را فراهم آورد.

 

 دما

بذر خیار را باید در دمای مناسبی کشت نمود. از آنجایی که این میوه یکی از میوه های فصل گرما می باشد، می تواند به راحتی در دمای 18-30 درجه سانتی گراد رشد نمایید. اما اگر این درجه ی حرارت کمتر از 18 درجه باشد، احتمال رشد نکردن بذر ها وجود دارد.

خاک

اصولا برای طریقه کاشت بذر خیار از خاک های مناسب استفاده می شود. خاک های حاصلخیزی که به خوبی زهکشی شده اند. از این رو می توانیم خاک لومی حاصلخیز را برای کشت این میوه مناسب بدانیم.

کود

هر میوه ای نیاز به تقویت و کود دهی دارد. از این رو بذر خیار نیز باید تقریبا 60 الی 80 کیلو گرم ازت دریافت نمایید. علاوه بر آن در هر هکتار کشت بذر بهتر است از 90 الی 120 کیلوگرم اسید فسفریک نیز استفاده نمایید.

مراقبت از بذر خیار

محافظت از هر گیاهی پس از کشت مهم است. این که بذر خیار در گلخانه کشت شود یا زمین زراعی، محافظت از آن متفاوت است. در گلخانه باید پس از این که بذر ها رشد نمودند، به چوب های مخصوصی که تا سقف ادامه دارند، بذر ها را متصل نمود. تا صاف رشد کنند و بعد از آن بتوان به راحتی میوه های آن را برداشت نمود.

 

مقاله : طریقه کاشت بذر خیار

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا