0
کاشت هویج

طریقه کاشت بذر هویج

ریشه و منشاء اصلی هویج از دامنه ی کوههای افغانستان گرفته شده است. هویج در اروپا در حدود قرن دوازدهم ظاهر شد، و در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، بنفش و سفید بودند. هویج متعلق به خانواده چتریان (Umbelliferae) است و  با سبزیجاتی از جمله جعفری، کرفس، زردک، و رازیانه و موارد دیگر شباهت دارد. کاشت هویج از طریق بذر در باغ، جعبه های کاشت یا حتی در گلدان های بزرگ، بسیار آسان است، خاک را قبل از کاشت هویج تا زمانی که مناسب برای رشد شود، آماده کنید، هویج تقریباً در هر آب و هوایی رشد خواهد کرد. آموزش زیر مراحل کاشت هویج آبدار و زیبای را در مدت حدود 70 تا 80، شرح داده است.

طریقه کاشت بذر هویج:

کاشت هویج در باغچه

طرز کاشت هویج در باغچه

وقتی که می خواهید بذر هویج را بکارید، باید با فاصله مناسب بذر پاشی انجام دهید.

هر گونه گیاهی را که بین بذرها وجود دارد، ریشه کن کنید.

حدود یک چهارم قاشق چایخوری بذر هویج را با یک چهارم فنجان شن مخلوط کنید.

حالا مخلوط را در گودال های که حدود 2 سانتی متر عمق دارند بپاشید.

فاصله بین هویج ها باید 3 تا 4 سانتی باشد و فاصله ی بین ردیف ها 20 تا 25 سانتی متر.

 

آنها باید تقریبا پس از 17 روز، جوانه هایشان از خاک بیرون بزند.

خاک هویج را کمی مرطوب نگه دارید.

مطمئن باشید آنها هر هفته از آب باران یا آبیاری بهره مند می شوند.

بعد از اینکه برگ ها از خاک بیرون زدند باید گیاهان را تا حدی تنک کنید که فاصله 4 سانتی متری رعایت شود.

 

طریقه کاشت بذر هویج:  هویج در دو نوبت بهار و پاییز ( کاشت هویج در پاییز ) کشت می شود. زمان کشت بذر هویج در مناطق سردسیر، پس از رفع سرمای بهاره در بهار ، و در مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان است.

کاشت هویج در تابستان

آماده سازی خاک و زمین: زمینی که برای کشت هویج انتخاب می شود را در ابتدا بایستی شخم عمیق زد و در پاییز به هر هکتار آن ۲۵ تا ۳۰ تن کود حیوانی پوسیده اضافه کرد. سپس در اوایل فروردین زمین را به صورت جوی و پشته آماده نمود.

 

هویج برای عملکرد خوب ، به مواد غذایی موجود در خاک به میزان۷۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم ازت، فسفر ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم و ۱ تا ۵ کیلوگرم پتاس در هکتار نیاز دارد.

برداشت هویج

 

برای مصرف تازه هویج، هنگامی که قطر اغلب ریشه ها در محل طوقه به ۵/۲ تا ۵/۳ سانتی متر برسد برداشت می کنند که بسته به دمای محیط معمولا مصادف با ۶۵ تا ۸۵ روز یا بیشتر بعد از کاشت است

 

طریقه کاشت بذر هویج در گلدان

اصولا زمان کاشت هویج در بهار است و بسته به آب و هوا، تا بعد از آخرین سرما باید صبر کنید و دوباره شروع به کاشت کنید به این نکته توجه کنید که دانه‌های هویج سرما را نمی‌توانند تحمل کنند.

 

اگر می‌خواهید در تمام طول سال در آپارتمان خود هویج داشته باشید باید ابتدا هویج‌های یک کیسه را کاشته و قبل از اینکه در کیسه‌ی بعدی نیز بذر بریزید، دو هفته صبر کنید. شما با این کار در فواصل مختلف می‌توانید هویج برداشت کنید. اگر فضای کافی دارید می‌توانید تا آخر تابستان هر دو هفته یک بار، در یک محفظه، هویج بکارید. هویج‌هایی که می‌خواهید خوب برسند را فقط تا اواسط تابستان بکارید.

 

اما گاهی اوقات می‌توان کاشت هویج را در اسفند ماه هم شروع کرد. هویج در آب و هوای سردتر بهتر رشد می‌کند. برخی از ارقام “زودرسِ” هویج باید در اوایل اسفند ماه کاشته شوند، در حالی که بسیاری از انواع گونه‌های اصلی “main crop” بهتر است در اواسط اسفند ماه کاشته شوند. پس زمان کاشت به نوع و گونه هویجی که شما بذر آن را خریداری کردید متفاوت است.

زمان کاشت هویج در مناطق سردسیر

مراقبت از هویج کاشت شده

طریقه کاشت بذر هویج:  پس از کاشت هویج در گلدان بین دو تا سه هفته طول می‌کشد تا اولین جوانه‌های هویج را در خاک مشاهده کنید. اگر چند روز هوا سرد باشد، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. ولی شما باید شرایطی نوری، آبیاری و کوددهی گیاه رو فراهم کنید تا رشد هویج خوب باشد و در آخر هم به ثمر بنشیند.

نور مورد نیاز‌

می‌توانید گلدان هویج را در مکانی که نور و سایه جزئی دارد قرار بدهید. چون هویج یک گیاه ریشه‌ای است به نور زیاد احتیاج ندارد پس یکی از زنه‌های خوب، کاشت هویج در منزل است. قرار دادن گلدان هویج در مکانی که هر روز شش ساعت نور دریافت می‌کند، نسبت به مکانی که هیچ نوری را دریافت نمی‌کند باعث می‌شود رشد گیاه شما افزایش پیدا کند.

آبیاری

سعی کنید گلدانی که هویج را در اون کاشتید مرطوب نگه دارید، ولی منظور از این حرف باتلاقی کردن نیست. توصیه می‌کنیم گلدان را دوبار در روز آبیاری کنید و اجازه ندهید که مدت زمانی بین دو آبیاری زیاد شود و گلدان شما خشک شود.

 

مقاله : طریقه کاشت بذر هویج

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا