0
نحوه کاشت پیچک گلیسین

نحوه کاشت پیچک گلیسین

پیچک گلیسین از گیاهان بالا رونده است که بیشتر جنبه زینتی دارد و در زیبا‌سازی فضاهای سبز از آن استفاده می‌شود. کاشت پیچک گلیسین افراد زیادی را به خود جذب کرده و همواره مورد استقبال افراد قرار گرفته است. گل‌های این گیاه همانند خوشه‌های انگور از داربست آویزان می‌شود که ساقه آنها چوبی هستند و از رشد خوبی برخوردار بوده اند. این گل در شرایط مناسب تا ۳ متر رشد می‌کند.

تاریخچه پیچک گلیسین

نحوه کاشت پیچک گلیسین

پیچک گلیسین در سال 1816 از کشور چین وارد آمریکا شد و به عنوان محبوب‌ترین و زینت‌ بخش‌ترین گیاه شناخته شده است. این گیاه دارای برگ‌های براق بوده که طول آن‌ها تا 30 سانتی‌متر می‌رسد. گل‌های پیچک گلیسین در رنگ‌های آبی، بنفش و سفید است که طول آن به ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. گل‌های این گیاه در زمان رشد همانند درخت بید به صورت آویزان رشد می‌کند. این گل به عنوان یکی از گیاهان زینتی شناخته شده که زیبایی بالایی به محیط پیرامون می بخشد.

 

مراحل نحوه کاشت پیچک گلیسین

برای کاشت پیچک گلیسین در گلدان باید به نکات زیر توجه کنید.
مرحله اول
انتخاب گلدان مناسب، بهترین گزینه استفاده از گلدان‌های نایلونی میباشد،  زیرا باعث افزایش حفظ رطوبت خاک خواهند شد

مرحله دوم
انتخاب خاک مناسب،‌ بهترین نوع خاک برای قلمه و کاشت پیچک گلسیسن استفاده از ترکیب خاک، شن و برگ خشک است.
ابتدا یک چهارم گلدان را با خاک پر می‌کنیمسپس یک چهارم دوم را شن و می‌کنیم.
بالای شن برگ‌های خشک را میرزیم،
و در نهایت خاک را در قسمت بالای گلدان پر میکنیم
این ترکیب باعث حفظ رطوبت خاک و زهکشی بهتر می‌شود تا  از خشک و یا فاسد شدن ریشه جلوگیری کند

مرحله سوم
انتخاب بذر مناسب، بذر مهمترین عامل در کاشت پیچک گلیسین است،  پس بهتر است درانتخاب و خرید بذر دقت کافی را داشته باشیم و با خرید از سایت ما بهترین بذر را انتخاب کنیم . نحوه کاشت پیچک گلیسین

مرحله چهارم
آبیاری، یکی از عناصر مهم در کاشت و رشد پیچک گلیسین آبیاری در فواصل منظم به منظور حفظ رطوبت خاک است تا باعث ریشه زایی محصول شود
برای آبیاری هر دو روز یک بند انگشت آب به گلدان اضافه کنید نحوه کاشت پیچک گلیسین

شرایط نگهداری پیچک گلیسین

پیچک گلیسین برای رشد مطلوب به نور آفتاب نیاز دارد در صورتی که نور لازم دریافت نکند در زمان گل دهی دچار مشکل می‌شوید. این گیاه به آب کمی نیاز دارد و زمانی که خاک آن رطوبت کمی دارد نباید آن را آبیاری نمود. بهترین دما برای نگهداری از پیچک گلیسین داشتن دمای ۱۱ درجه سانتی گراد است. این گیاه از سرما را در صفر درجه سانتی گراد و گرما را تا ۳۵ درجه سانتی تحمل می‌کند.

پیچک گلیسین برای رشد به خاک لومی و ‌ماسه نیاز ندارد که دارای قدرت زهکشی خوبی باشد که معمولا Ph خاک بین 5/5 تا 6/5 است. این نوع گل برای اینکه در فصل رشد گل خوبی بدهد به کودهی خوبی نیاز دارد که کود‌دهی بیشتر باید در فصل بهار و تابستان انجام گیرد.

برای پرورش گل گلیسین به نحوه هرس کردن آن توجه کنید، این گل گیاهی رونده است بنابراین باید شاخه‌های آن کنترل شوند به همین دلیل بهتر است سالی دوبار اقدام به هرس کردن آن کنید. هرس کردن در فصل پاییز در مهر ماه انجام می‌شود که به رشد درخت تا ۳۰ سانتی متر کمک می نمائید. برای هرس کردن در زمستان باید در اواخر اسفند انجام شود.

روش‌های تکثیر پیچک گلیسین

نحوه کاشت پیچک گلیسین

تکثیر پیچک گلیسین به دو روش قلمه چوب نرم و قلمه چوب سخت انجام می‌شو‌د. قلمه‌های چوب نرم در فصل بهار و‌اواخر تابستان انجام می‌شود که از نوک ساقه‌ها به حدد ۱۵ سانتی متر تهیه می‌شود که تمامی برگ‌های قسمت پایینی قلمه جدا می‌شود. استفاده از پودر ریشه‌زایی باعث افزایش نتیجه بهتر آن می‌شود. قلمه‌ها را بهتر است در محیط سبک و در مکانی دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. غبار پاشی در چند نوبت در طول روز انجام ‌می‌شود که باعث حفظ رطوبت در اطراف قلمه و افزایش شانس ریشه زایی آن می‌شود.

نحوه کاشت پیچک گلیسین: قلمه چوب سخت در اواخر پاییز و اوایل زمستان انجام میپذیرد. در این زمان گیاهان تقریبا چوبی و بالغ شده‌اند ساقه‌های حاصل از رشد دارای طول ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر هستند. موارد کاشت و شرایط محیطی این نوع قلمه مانند قلمه چوب سبز است که معمولا ریشه زایی ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد.

خوابانیدن یکی از روش‌‌های تکثیر پیچک گلیسین است که ساقه گیاه را در نزدیکی سطح زمین قرار می‌دهند تا ناحیه مورد نظر با خاک در تماس باشد و شروع به ریشه‌زایی کند. زخم کردن پوست ناحیه و قرار دادن آن در زیر خاک‌ می‌تواند به جوانه زدن گیاه کمک کند. در پاییز برای اطمینان بیشتر و در بهار می‌توان اقدام به جداسازی این ساقه گیاه نمود. از طریق کاشت بذر می‌توان به تکثیر گیاه اقدام نمود که به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال نیاز دارد تا به گلدهی برسد. بذر باعث تولید پایه و‌عملیات پیوند می‌شود در این صورت باید صبر منید تا غلاف‌ها به رنگ قهوه‌ای و‌خاکستری شوند همچنین باید مراقب باشید تا خشک نشود. بذرها را باید‌ در مکانی سد و‌خشک نگهداری کنید و در فصل بهار آن را‌ کاشت. قبل از کاشت بذر باید آن را در دمای ۳۷ درجه سانتی گراد قرار دهید.

 

مقاله : نحوه کاشت پیچک گلیسین

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا