0
آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه

آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید سبزیجات ارگانیک حاصل از کاشت در حیاط خانه خودتان را سر سفره میل کنید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید و آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه را دنبال کنید.

آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه

برای اینکه بتوانید در حیاط خود سبزی بکارید اول باید یک‌ سری نکات را رعایت نمایید که در ادامه به توضیح این نکات می پردازیم.

  • موقعیت مکانی درست را برای کاشت سبزی در حیاط خود انتخاب نمایید.

اولین نکته برای پرورش دادن سبزیجات در خانه، انتخاب کردن مکانی مناسب می‌باشد. حتی در صورتی که باغ بزرگی در خانه شما وجود ندارد می‌ توانید انواع سبزیجات را حیاط خانه خود پرورش دهید. برای این کار فقط کافی است یک مکان زیر کشت را انتخاب کرده و به باغبانی مشغول شوید.

  • حیاط خانه خود را برای کاشت سبزیجات، قسمت‌ بندی نمایید.

یکی از اصلی ترین کار هایی که برای کاشت سبزی در حیاط خانه بسیار مهم است، قسمت‌ بندی یا مرز بندی حیاط می‌باشد. برای شروع کردن به کاشت بذر و پرورش دادن سبزی‌ ها می‌بایست حیاط خانه را به ردیف های افقی و عمودی تقسیم نمایید.

  • مناسب ترین سبزیجات را برای کاشت انتخاب نمایید.

آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه:  به صورت کلی انتخاب کران سبزیجات برای کاشت و پرورش در حیاط خانه به عوامل زیادی بستگی دارد. توصیه می شود سبزیجاتی را برای کاشت انتخاب کنید که بازدهی سریع تر و پر ثمر داشته باشند و به مراقبت زیادی نیاز نداشته باشند. از جمله این سبزیجات پر ثمر می‌توان به تره، جعفری، شوید، ریحان، شاهی، تربچه، پیازچه، تلخون و خیار و… اشاره نمود.

 

  • از سبزیجات به خوبی مراقبت کنید.

آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه: به یاد داشته باشید که بعد از کاشت بذرها، آبیاری آن‌ ها از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگامی که بذر ها جوانه می‌ زنند و هم چنین در طول دوره رشد به مراقبت آن ها اهمیت دهید. از جمله کار هایی که برای رسیدن به بهترین نتیجه پس از کاشت بذر نیاز است انجام دهید مربوط به آبیاری مناسب گیاهان، کود دهی به موقع برای تقویت دادن خاک و چک‌ کردن سبزیجات از نظر آفت‌ های گیاهی می باشند. از جمله مواردی که در آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه ذکر می شود این است که بعد از برداشت یک سری از سبزیجات از خاک حیاط، بهتر است به خاک استراحت دهید و دوره بعدی کاشت را پس از گذشتن چند هفته آغاز کنید چرا که این کار موجب تقویت خاک حیاط می گردد و هم‌ چنین از آفت‌ ها و بیماری‌ های گیاهی برای نسل دوم جلوگیری می‌ نماید.

 

  • با یک نوع سبزی شروع نمایید.

هر یک از سبزیجات، دارای شرایط نگهداری مخصوص به خود هستند و این موضوع باعث می شود که رسیدگی به آن ها کمی سخت تر شود. در صورتی که فکر می کنید ساخت باغچه خانگی برای شما دشوار است و نمی دانید به چه صورتی باید شروع نمایید، توصیه می‌شود با پرورش یک نوع سبزی خاصی کاشت سبزیجات را شروع نمایید تا بتوانید از انجام این کار به بهترین سبزیجات در حیاط خانه خود دست یابید.

لازم به ذکر است که با بخش بندی حیاط خانه خود ‌می‌توانید سبزیجات مختلف را پرورش دهید، ولی امکان دارد رسیدگی به چندین نوع سبزیجات در اول کار برایتان آسان نباشد.

 

  • کشت ارگانیک و طبیعی داشته باشید.

برای کاشت سبزی در حیاط خانه خود نهایت سعی خود را بکنید تا یک کشت ارگانیک و طبیعی داشته باشید. استفاده کردن حداقل‌ از کود کشاورزی یا آفت‌ کش‌ ها در رشد عادی گیاهان و سبزیجات کمک زیادی می کند.

 

  • یک تقویم باغبانی برای خود ایجاد کنید.

شاید در نگاه‌ اول تهیه یک تقویم کاری برای باغبانی از اهمیت کمی برخوردار باشد ولی می‌ تواند فرایند کاشت سبزی در حیاط خانه را موفق تر نماید. هر منطقه طبق شرایط آب و هوایی خود یک زمان مشخصی را برای کاشت هر سبزی مشخص می‌ کند. تقویم باغبانی کمک می‌ کند تا در ماه‌ های خاصی از سال، یک سبزی خاصی را بکارید. به کمک یک برنامه‌ ریزی دقیق احتمالا می‌ توانید سبزیجات و میوه های مختلف و بیشتری را در حیاط خانه خود پرورش دهید.

چند نکته مهم آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه

عمق خاک برای کاشت سبزیجات حدود ۲۰سانتی متر باشد تا زهی کشی و کشت بهتری را تجربه کنید.

برای کاشت بذر تربچه بعد از جوانه زدن باید تنک کاری انجام شود تا فضای کافی برای رشد ریشه تربچه مهیا شود.

هنگام چیدن سبزیجات هیچگاه گیاه از ریشه  کنده نشود بلکه با حفظ یک بند انگشت از سطح خاک با قیچی چیده شود تا مجددا رشد کنند.

 

جمع بندی

کاشت سبزی در حیاط خانه، یک سرگرمی بسیار لذت بخشی برای خانواده است. کل خانواده‌ ها قادر هستند در حیاط خانه خود به کاشت سبزیجات اقدام نمایند. برای کاشت سبزیجات باید یک سری نکات را رعایت کنید که در این مقاله در مورد این نکات تا حدودی بحث شد با پرداختن به آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه به کمک این مقاله می توانید در حیاط خانه خود بهترین سبزی ها را بکارید.

 

مقاله: آموزش کاشت بذر سبزیجات در حیاط خانه

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0