2
خاک کاشت

خاک کاشت گلدان: شش دستورالعمل مخلوط خاک گلدان برای خانه و باغ

من طرفدار باغبانی هستم و می دانم که تنها نیستم. باغبانی در فضای شهری و فضای کوچک در حال افزایش است ، گیاهان آپارتمانی وسایل خود را در سراسر اینستاگرام رد می کنند و تعداد کمی از مردم وقت و انرژی دارند که این روزها را به یک باغ بزرگ در زمین اختصاص دهند. اما با صدها نهال برای شروع کار و بیش از 50 گلدان بزرگ برای پر کردن هر فصل ، عادت باغبانی کانتینر من با یک قیمت سنگین همراه بود. با این حال ، هنگامی که خودم شروع به ساخت خاک گلدان کردم ، بودجه باغبانی کانتینر خود را دو سوم کاهش دادم! در اینجا نحوه تهیه مخلوط خاک گلدان خانگی برای تمام ظروف ، گیاهان خانگی و نیازهای شروع بذر وجود دارد.

واردات بذر اورجینال خارجی ( باغ بذر )

خاک کاشت گلدان چیست؟


قبل از اینکه دستور العمل های مورد علاقه خاک گلدان خود را معرفی کنم ، بیایید در مورد اینکه خاک کاشت چیست صحبت کنیم. مهمترین نکته ای که باید در مورد خاک گلدان درک کرد این است که در واقع خاک واقعی ندارد. خاک گلدان ، مخلوط گلدان نیز نامیده می شود ، ترکیبی بدون خاک از مواد مورد استفاده برای رشد گیاهان است. خواه شروع بذر ، ریشه زایی قلمه ، گلدان گیاهان خانگی ، یا پرورش ظروف پاسیو و سبدهای آویز کنید ، خاک کاشت محیط مناسب رشد برای گیاهان دارای ظرف است. همه مخلوطهای گلدان با کیفیت خوب ، از جمله خاکهای گلدان خانگی ، موارد مشترکی دارند.

شروع کاشت بذر

برای استفاده در هنگام شروع بذر و ریشه زدن قلمه ها ، مخلوط های سبک و بافت ریزتر مناسب است.
مخلوط حاوی درصد بالایی از شن و ماسه درشت یا پوست کاج برای درختان گلدان و بوته ها بهتر است.
خاک کاشت با بافت شنی یا کاملاً مناسب برای کاکتوس و رشد شاداب است.
هنگام پرورش مخلوطی از گیاهان یک ساله ، چند ساله ، سبزیجات و گرمسیری ، بهترین ترکیب یک مخلوط گلدان همه کاره است – مخلوطی که برای پرورش انواع مختلف گیاهان مناسب است.

گلدان مواد تشکیل دهنده خاک کاشت


بیشتر خاک های گلدان تجاری و خانگی از ترکیبی از مواد زیر تشکیل شده است:

خاک کاشت پیت ماس:


ماده اصلی در بیشتر خاکهای گلدان ، پیت ماس است. ذغال سنگ نارس ، ماده ای بسیار پایدار ، مدت زمان زیادی طول می کشد و به طور گسترده در دسترس و ارزان است. مخلوط گلدان را بدون افزودن وزن زیاد حجیم می کند و پس از مرطوب شدن ، آب را کاملاً نگه می دارد.

پیت ماس تخلیه و هوادهی خوبی دارد ، اما از نظر مواد مغذی موجود بسیار کم است و دارای PH اسیدی است ، که معمولاً بین 3.5 تا 4.5 است. سنگ آهک به مخلوط گلدان پایه پیت اضافه می شود تا به تعادل pH کمک کند. من برای خاک کاشت خانگی خود از بسته های پیت ماس با نام تجاری Premier استفاده می کنم ، مخلوط شده با سنگ آهک خرد شده به میزان 1/4 فنجان آهک برای هر 6 گالن پیت ماس.

خاک کاشت پرلیت:


پرلیت یک سنگ آتشفشانی استخراج شده است. هنگامی که گرم می شود ، منبسط می شود و باعث می شود ذرات پرلیت مانند گلوله های کوچک و سفید فوم باشد. پرلیت یک افزودنی سبک و استریل به مخلوط گلدان های کیسه ای و خانگی است.

سه تا چهار برابر وزن خود را در آب نگه می دارد ، فضای منافذ را افزایش می دهد و زهکشی را بهبود می بخشد. با pH خنثی ، پرلیت در مهد کودک ها و مراکز باغ به راحتی یافت می شود.

خاک کاشت ورمیکولیت:


خاک کاشت ورمیکولیت یک ماده معدنی استخراج شده است که تا زمانی که در ذرات سبک منبسط نشود ، با گرم شدن شرطی می شود. از این ماده برای افزایش تخلخل مخلوط های گلدان تجاری و گلدان استفاده می شود. در خاک گلدان ، ورمیکولیت همچنین کلسیم و منیزیم اضافه می کند و ظرفیت نگهداری آب مخلوط را افزایش می دهد.

اگرچه آلودگی آزبست زمانی نگران کننده ورمیکولیت بود ، اما اکنون معادن تحت کنترل قرار گرفته و بطور منظم آزمایش می شوند. ورمیکولیت کیسه ای ارگانیک منبع مورد علاقه من است.

شن :


شن و ماسه درشت باعث بهبود زهکشی و اضافه شدن وزن به مخلوط گلدان می شود. مخلوط های فرموله شده برای کاکتوس ها و سایر ساکولنت ها تمایل دارند درصد بیشتری از شن و ماسه درشت را در ترکیب خود داشته باشند تا از تخلیه کافی برخوردار شوند.

سنگ آهک:


سنگ آهک کلسیتیتی پودر شده یا سنگ آهک دولومیتی را به خاک کاشت های پایه پیت اضافه کنید تا pH آنها خنثی شود. برای هر 6 گالن پیت ماس از 1/4 فنجان استفاده کنید. این مواد معدنی از کانسارهای طبیعی استخراج می شوند و به راحتی در دسترس و ارزان هستند. Jobe’s مارک آهکی خوبی برای استفاده در خاک گلدان DIY است.

کودها:


کودها را به خاک کاشت پایه پیت اضافه کنید زیرا این مخلوط ها به طور طبیعی مواد مغذی کافی برای حمایت از رشد مطلوب گیاه را ندارند. یک دستور تهیه خوب گلدان شامل کود طبیعی است که از ترکیبی از مواد معدنی استخراج شده ، محصولات جانبی حیوانی ، مواد گیاهی یا کود به جای کودی که از مواد شیمیایی مصنوعی تشکیل شده باشد ، حاصل می شود.

من از ترکیب چندین منبع کود طبیعی برای مخلوط گلدان خانگی استفاده می کنم. بعضی اوقات من یک کود دانه ای ارگانیک کاملاً تجاری ، اضافه می کنم ، و بار دیگر من کود خودم را از کنجاله پنبه دانه ، استخوان و سایر مواد مخلوط می کنم (دستور کود مورد علاقه من در زیر آورده شده است) .

تراشه های چوب کمپوست:


تراشه های چوب کمپوست با افزایش اندازه منافذ و اجازه حرکت آزادانه هوا و آب ، خاک کاشت را سبک می کنند. تجزیه آنها کند است اما ممکن است مانند آنها نیتروژن را از خاک خارج کند ، بنابراین هنگام استفاده از تراشه های چوب کمپوست به عنوان ماده اصلی در دستور العمل های گلدان گلدان DIY ، افزودن مقدار کمی کنجاله خون یا کنجاله یونجه ضروری است. از تراشه های چوب کمپوست شده در مخلوط گلدان های طراحی شده برای گیاهان چند ساله و بوته ای استفاده کنید. برای ساختن خودتان ، یک بار تراشه چوب از یک درختکار تهیه کنید و بگذارید به مدت یک سال کمپوست کند ، هر چند هفته یک بار شمع را بچرخاند

کمپوست:


کمپوست با دارا بودن میلیاردها میکروب مفید ، و دارای ظرفیت نگهداری آب و محتوای مواد مغذی برتر ، یک ترکیب عالی برای خاک کاشت است. از آنجا که این ماده نقش مهمی در رشد سالم گیاه دارد ، من از آن در همه دستورهای تهیه شده برای تهیه گلدان های خانگی استفاده می کنم. اما ، من آن را در دستورالعمل های شروع بذر قرار نمی دهم زیرا برای نهال های جوان بسیار سنگین است. من از کمپوست برگ حیاط مناظر محلی استفاده می کنم ، اما کمپوست کیسه ای از کمپوست Dr. Earth یا Coast of Maine از دیگر موارد مورد علاقه است.

چگونه خاک گلدان خانگی خود را درست کنیم


مخلوط کردن ترکیب خاک کاشت خود آسان است ، و این بدان معنی است که شما کنترل کامل یکی از مهمترین مراحل رشد را دارید. برای باغبان های کانتینر دار ، خاک گلدان با کیفیت بالا ضروری است. ساخت خاک گلدان خود به شما امکان می دهد تا نیازهای گیاهان خود را بهتر تأمین کنید. نتایج با ثبات تر و سازگارتر است و شما یک تن پس انداز می کنید.

در دستور العمل های زیر ترکیبی از موادی که در بالا ذکر کردم استفاده شده است. حجم زیادی از خاک کاشت خانگی را در یک مخلوط کن سیمان یا یک دستگاه چرخش کمپوست چرخان مخلوط کنید. برای تولید مقادیر کم ، مواد را در یک چرخ دستی ، وان مخلوط کن و یا یک سطل بزرگ مخلوط کنید. اطمینان حاصل کنید که همه چیز را کاملاً مخلوط کنید تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

مقاله : خاک کاشت

2 دیدگاه

  1. حسین حسنی شنبه, 14 مرداد , 1402 پاسخ

    مقاله عالی بود، من هم یه خبر توی اقتصاد آفرین خوندم که نوشته بود شوری خاک برای درخت های هسته دار اگه بالای 4 باشه باعث میشه درخت از بین بره، خواستم ببینم آیا این درسته؟
    ممنون میشم اگه حتما جواب بدید، اینجا نوشته بود
    https://eghtesadafarin.com/iran-economic-news/agriculture-and-livestock-news/348736/

    • باغ ادمین شنبه, 14 مرداد , 1402 پاسخ

      با سلام و احترام. بله درسته

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا