۱

پرورش سبزیجات

پرورش سبزیجات در خانه

امروزه با گسترش شهر ها و شهرنشینی خیلی از ما مجبوریم به آپارتمان نشینی یا خانه های کوچک بدون حیاط و محیط باز برای زندگی را روی آوریم .

 

و این اتفاق باعث شده که ما را از داشتن باغچه و یا محیطی برای کاشت سبزی یا میوه جات و غیره محروم کند اما با این حال هم میشود سبزی مورد نظر یا هر آنچه که میخواهیم در همین محیط آپارتمانی یا خانه های بدون حیاط پرورش دهیم .

 

وقتی هر روز صبح برید سراغ سبزیجاتی که خود آنها را کشت کرده اید و ببینید که چند میلیمتر رشد کرده اند فوق العاده حس خوب و امیدواری به شما دست میدهد و در تمام روز سال میتوانید از سبزی تازه خودتان استفاده کنید .

اما چگونه شروع به پرورش سبزیجات در محیط آپارتمان خود کنیم ؟ با ما همراه باشید تا آموزش کامل را برایتان توضیح دهیم .

برویم سر اصل مطلب

ابتدا برای پرورش سبزی جات لازم به یک سری وسایل داریم از جمله

1: خاک مناسب

2: بذر خوب وارگانیک

3: بیلچه و دستکش

4: آبپاش

5: گلدان یا جعبه کاشت بذر

بعد از فراهم کردن وسایل بالا دیگر شما آماده اید که هر سبزیجاتی را که دوست دارید کشت کنید.

خب شما در هر زمان و فصلی که بخواهید میتوانید در منزل شروع به کاشت سبزیجات بکنید.

سبزی هایی که شما میتوانید به راحتی در هر زمانی کاشت کنید. جعفری،تره،تربچه،شاهی،گوجه،فلفل،بادمجان،ریحان،کاهو و غیره میباشد.

 

انتخاب بذر خوب

اما شما حتما باید به نکته خیلی مهمی توجه کنید که آن هم انتخاب بذر است. زیرا اگر بذر مناسبی برای کاشت تهیه نکنید تمامی زحمت های شما به باد خواهد رفت .

 

برای خرید بذر دقت داشته باشید که حتما تازه باشد و مخصوص همان سال باشد زیرا اگر بذر تازه نباشد یا جوانه نمیزند یا سبزی جات بی کیفیتی را به شما میدهد . زیرا پرورش سبزیجات باید حتما از زمان بذر صورت بگیرد و خیلی از سبزیجات نشاء ندارند.

مراحل لازم برای کاشت

1: انتخاب گلدان مناسب یا جعبه کاشت است که باید متناسب با نوع سبزی که میخواهید پرورش دهید .

پرورش سبزیجات        پرورش سبزیجات

 

2: وقتی گلدان یا جعبه کاشت را تهیه کردید در این مرحله باید خاک مناسب کاشت را آماده کنید و داخل گلدان بریزید حداقل 17 سانتی متر گلدان یا جعبه را با خاک پر کنید.

 

3: حالا نوبته بذر هاست شما بذر سبزی مورد نظر را قبل از کاشت 24 ساعت داخل آب گذاشته و تا خیس بخورند سپس اقدام به کاشت کنید .

 

نکته : برای رشد بهتر سبزی هایی چون جعفری،شاهی،تربچه،ریحان و نعنا توصیه میشود که در هر گلدان 15 عدد بذر کاشته شود.

 

4: در این مرحله کاشت انجام میشود. خب قبل از کاشت با بیلچه کمی خاک را زیر و رو کنید و کمی با آبپاش خاک را نمناک کنید خیس نه نمناک . سپس اقدام به کاشت بذر روی سطح بالایی خاک کنید بارید.

 

5: حالا زمان این رسیده که بذر هارا با خاک بپوشانید . تقریبا باید دو برابر اندازه بذر ها رویشان خاک ریخت اگر بیشتر بریزیم ممکن است خاک بذر هارا خفه کند و جلوی رشدشان را بگیرد .

 

6: از این به بعد باید مراحل آبیاری را شروع کنید. اما آبیاری باید به چه صورت انجام گیرد؟ زمانی که کاشت بذر به اتمام رسید با آبپاش به صورتی آباری میکنیم تا خاک نمناک شود نه که خیس خیس شود . تا زمان جوانه زنی هرگاه که احساس کردید خاک داره خشک میشه آن را با آب باش نمناک کنید.

 

7: اگر طبق شما عزیزان طبق آموزش پیش برید سبزی ها بعد از دو هفته آماده خوردن خواهند شد اما در حین رشد باید به یک مسئله توجه کنید . آن هم اینست که بعد از مدتی در ساقه سبزی ها برگ هایی جوانه میزنند که باید آنها را جدا کنید تا شاخه های اضافی شروع به رشد نکنند این کار باعث میشود که محصولاتتان بیشتر شود.

 

روش جلوگیری از آفت

برای اینکه از افت زدن سبزیجات جلوگیری کنیم چند روش وجود دارد که ما برای شما ساده ترین روش ها را توضیح میدهیم.

توجه داشته باشید که از زدن سم به سبزیجات خوداری کنید زیرا باعث مریضی هایی در بدن انسان میشود. ساده ترین راه برای جلوگیری از افت این است که آب را با الکل ترکیب کنید و به مقدار کمی روی سبزی ها بپاشید .

 

مرحله آخر پرورش سبزیجات در خانه

پرورش سبزیجات         پرورش سبزیجات

سبزی ها بعد از دوهفته آماده خوردن هستند. وقتی از سبزی های پرورش داده خود میل کنید متوجه خوشمزه تر بودن و خوش طعم تر بودن سبزی ها نسبت به سبزی های خریداری شده میشوید .

 

از کجا بذر سبزی جات ارگانیک تهیه کنیم؟

سعی کنید از فروشگاه های معتبر خرید کنید چه از فروشگاه های واقعی چه از فروشگاه های اینترنتی این بذر هارا تهیه کنید.

باغ بذر وارد کننده بذر های اصلاح شده و ارگانیک میباشد و اصیل ترین بذر ها را به دست مشتریان خود در سراسر ایران میرساند.

باغ بذر با وارد کردن بذر سبزیجات گلدانی کار را برای همه علاقمندانی که میخواهند سبزی پرورش دهند اما جای لازم را ندارند راحت کرده است .

 

پرورش سبزیجات                               پرورش سبزیجات پرورش سبزیجات

برای خرید بذر سبزیجات ارگانیک روی خرید بذر کلیک کنید.

 

 

مقاله:پرورش سبزیجات در خانه

 

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا