0
سبزی خانگی

سبزی خانگی

سبزیجات برای همه غذاها مقوی و سالم هستند. به حفظ سلامتی و تأمین مواد مغذی بدن مهم کمک می کند. همان راه کسب مزایای سلامتی نوشیدن آب سبزیجات است. نه تنها خوشمزه بودن ، بلکه فواید بسیاری نیز به همراه دارد. آبگوشت سبزیجات به راحتی درست می شود. فقط چند برش از سبزیجات مانند هویج ، سبزیجات سبز ، سیر و پیاز را جمع کنید. مقداری گوجه فرنگی ، نمک و فلفل برای طعم های بیشتر اضافه کنید. همه آن را با حداکثر یک ساعت بپزید. صبر کنید تا سرد شود ، در ظرفی بگذارید و می توانید ماه ها آن را نگه دارید! از مزایای آبگوشت سبزیجات بهره مند شوید

منبع الیاف

سبزیجات در واقع منبع غنی از الیاف هستند. بنابراین ، روش خوبی برای مدیریت سیستم گوارش است. به جلوگیری از بواسیر کمک می کند و به گوارشی بارداری کمک می کند. علاوه بر این ، فیبرها به سلامت روده نیز کمک می کنند.

سرشار از مواد مغذی

سبزی خانگی در واقع منبع غنی از مواد مغذی مهم ضروری برای عملکرد صحیح بدن است. بنابراین ، می تواند به جلوگیری از کمبود مواد مغذی در دوران رشد کودکان کمک کند. علاوه بر این ، می تواند جذب مواد مغذی در داخل بدن را بهینه کند. این عملکرد مغز و بدن را در انجام فعالیت های روزمره بهینه می کند.

انواع سبزی خانگی

جعفری

سبزی جعفری از جمله سبزیجاتی است که برای همه ی ما ها آشنا است اگر چه کمتر به آن بها داده شده است اما از سبزیجات با اهمیت محسوب می شود. این گیاه نوعی سبزی خوراکی، دارای برگ های شفاف به رنگ سبز تیره است. قامت این گیاه راست ریشه به ارتفاع یک متر هم می رسد. گیاه جعفری بصورت تر و خشک در انواع غذاها بکار برده می شود. این گیاه در مقابل هوای سرد مقاومت بسیار بالایی دارد و امکان کشت آن در هر نوع آب و هوایی وجود دارد اما بهترین نتیجه را در آب و هوای خنک از خود نشان می دهد.

باید بدانید که حساسیت جعفری به خشکی بالا می باشد بنابراین توصیه می کنیم برای اینکه یک محصول شاداب و سرزنده پرورش دهید بطور روزانه آنرا آبیاری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که خاک بستر جعفری همیشه باید رطوبت کافی داشته باشد اما نباید کاملاً خیس باشد.

ریحان

ریحان ، (Ocimum basilicum) ، بذر ریحان شیرین ، گیاه سالانه از خانواده نعناع (Lamiaceae) نیز نامیده می شود ، که به دلیل برگهای معطر آن رشد می کند. ریحان بومی هندوستان است و به طور گسترده به عنوان گیاه آشپزخانه پرورش می یابد. از برگ ها به صورت تازه یا خشک برای طعم دادن به گوشت ها ، ماهی ها ، سالادها و سس ها استفاده می شود. چای ریحان محرک است.

شاهی

شاهي (تره تيزک) از خانواده چليپاييان با نام علمي Lepidium sativum مي باشد. شاهي گياه بومي مديترانه شرقي است. اين گياه يك ساله و به ارتفاع 20 تا 30 سانتي متر است كه در نواحي مختلف ايران نيز، پرورش مي يابد. شاهي به عنوان غذا و دارو مصرف مي شود.سبزي شاهي را خيلي راحت مي توان کاشت و خيلي راحت و سريع آماده برداشت مي شود.اين گياه براي روش هيدروپونيک (رشد و نمو گياه در آب) نيز مناسب است.

گوجه گیلاسی

گوجه گیلاسی یکی از بهترین نوع گوجه، گوجه گیلاسی گلدانی است. که این مدل را به راحتی میتوان در محیط منزل و آپارتمان کاشت و از ثمره تازه این نوع مدل استفاده کرد. این نوع گوجه همانطور که در عکس می بینید به صورت خوشه و پر ثمر است که با کاشت و پرورش این نوع گوجه میتوانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. گوجه گیلاسی در کشور های خارجی طرفداران زیادی دارد و بسیاری از شهروندان آنجا از این نوع مدل استفاده میکنند . گوجه گیلاسی را در داخل خانه بکارید و با عبور از خطر سرما زدگی ، گلدان ها یا کیسه های رشد را بیرون بکارید. گوجه فرنگی های خانگی همیشه طعم بسیار بهتری نسبت به خریدهای مغازه دارند! گیاهان گوجه فرنگی خود را در گلخانه یا طاقچه شروع کنید تا از سرمای زودرس محافظت کنید. فوق العاده شیرین را امتحان کنید.

مرزه

مرزه گیاهی با برگ‌های صاف و گل‌های کوچک است که جزء خانواده نعنا به شمار می‌رود. ارتفاع بوته این گیاه به ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و طبیعت آن گرم و خشک است. مرزه سرشار از ویتامین‌های B، A ،C، نیاسین، تیامین و پیرودوکسین است. همچنین این گیاه سرشار از فیبر و مواد معدنی بوده که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است

ریحان سبز

ریحان سبز از جمله سبزیجاتی است که  امروزه در زندگی شهرنشینی به ندرت در خانه ها و باغچه پرورش داده میشود، شما عزیزان می توانید با کمی وقت گذاشتن با هزینه خیلی کم پشت پنجره ی خانه یا دفتر کار داخل گلدان به پرورش آن بپردازید.ریحان سبز یک یک نوع سبزیجات علفی بوده و از خانواده گیاه نعناع به حساب می آید. ریحان سبز بویی شبیه ادویه شیرین داشته و دارای گل های زیبا و معطری است. که علاوه بر خوراکی بودن و استفاده از آن در سالاد، به عنوان سبزی خوردن در کنار چلو کباب واقعا بی نظیر است، به علت خاصیت ضد قارچی و باکتریایی که داراست کاربرد دارویی دارد؛ علاوه بر این ها  از این گیاه در ساخت لوازم آرایشی استفاده میشود.

تربچه دو رنگ

تربچه دو رنگ نقلی با نام علمی “Fakir Radish” بومی جنوب آسیا و اروپا می باشد و سپس در تمامی جهان کاشته شده است. تربچه یکی از سبزیجات غده ای با خواص فراوان می باشد که به سادگی می توان در باغچه یا گلدان کشت نمود. تربچه دو رنگ به علت ظاهر خاص و زیبایش طرفداران زیادی دارد و می توان آن را در انواع سالاد ها و یا برای تزیین غذاهای مختلف استفاده کرد. برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید. این تربچه علاوه بر ظاهر زیبا غنی از پتاسیم، ویتامین C، فولات، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، کلسیم، ویتامین B6، ریبوفلاوین و سدیم است.

گل بنفشه خوراکی

یکی از شگفت انگیز‌ترین انواع بنفشه، بنفشه مشکی است البته گلبرگ‌های آن به رنگ آبی خیلی تیره هستند که مشکی بنظر می‌رسند و معمولاً مرکز گل زرد است. تناقض بین رنگ مشکی و زرد باعث شده است که بنفشه مشکی بسیار خاص به نظر برسد. خوشبختانه بذر بنفشه مشکی خوراکی از کشور‌های اروپایی به کشورمان وارد شده که میزان احتمال جوانه‌دهی آن‌ها بسیار بالا است.

اگر به بنفشه مشکی علاقه دارید می‌توانید بذر بنفشه مشکی خوراکی را در کنار رنگ‌های دیگر بنفشه در گلدان یا باغچه پرورش دهید. فقط به یاد داشته باشید که این گیاه به سایه و آفتاب نیاز دارد و بهترین فصل برای کاشت آن، هفته آخر زمستان یا اوایل پاییز می‌باشد. در همه ی شرایط آب و هوایی منطقه و دمای محل نگهداری گل بنفشه، این گیاه گل‌دهی دارد اما در بیشتر مواقع در ماه اول فصل‌های پاییز و بهار شاهد گل دادن آن خواهید بود.

برای خرید بذر اورجینال سبزی خانگی کلیک کنید

مقاله سبزی خانگی

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا