0
تراریوم شیشه ای

تراریوم شیشه ای، یک باغ کوچک رویایی

تراریوم شیشه‌ای یکی از جذاب‌ترین گیاهان ساختمانی است که انواع و اقسام گیاهان متنوع را در دل خود گنجانده. این باغ شیشه‌ای زیبا  تصویری از یک گلخانه مینیمال را  مقابل چشمان شما به نمایش می گذارد، طوری که با دیدن آن انرژی و شوق وصف نشدنی دریافت خواهید کرد. تراریوم برای اولین بار توسط یک پزشک جراحی انگلیسی ساخته شد که خلق آن کاملا اتفاقی بود.

یکی از دلایل پرطرفدار بودن باغ شیشه ای عدم نیاز به آبیاری مداوم آن است. همچنین لازم نیست خاک گلدان را به صورت مرتب تعویض کنید. پس اگر به دنبال گلدانی هستید که در عین زیبا بودن نیاز به توجه کمی داشته باشد، تراریوم شیشه ای را انتخاب کنید. این وسیله همچنین برای هدیه دادن بهترین انتخاب است.

حال اگر علاقمند به خرید تراریوم شیشه‌ای هستید، باید نحوه نگهداری آن را به خوبی بدانید. در ادامه همراه ما باشید تا با نکات مهم نگهداری تراریوم شیشه ای آشنا شوید.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تراریوم در کجا نگه داریم، بهتر است؟

اولین دغدغه‌ای بعد از تهیه تراریوم به ذهن می‌آید، مکان نگهداری آن است. این سازه در ابعاد کوچک و بزرگ برای محیط های مختلف مانند اتاق کار، محیط های لابی، آپارتمان ها و هتل ها، مراکز اداری، صنعتی و پذیرایی بهترین گزینه است. با قرار دادن این باغچه رویایی و مینیاتوری می توانید فضای قسمت های مختلف خانه و محل کارتان را تغییر و تحول دهید و با هر بار دیدنش آرامش خاصی کسب کنید.

معمولاً گیاهانی که داخل باغ شیشه ای قرار می گیرند، به رطوبت زیادی نیاز دارند تا به خوبی رشد کنند.

مهم‌ترین مزیت تراریوم، نیاز کم به آبیاری

یکی از مزایای تراریوم این است که گیاهان داخل آن نیاز به آبیاری مداوم ندارد و تنها لازم است یک مرتبه در ماه آبیاری انجام شود. دلیل آن هم به خاطر این است که گیاه داخل تراریوم رطوبت خود را حفظ می کند و به محض بخار شدن، آب دوباره به سطح خاک بر می گردد. در واقع تراریوم مانند گلخانه عمل می کند تا تمام نیازهای گیاهان رطوبتی برآورده شود.

چرا تراریوم ها به آبیاری کمی نیاز دارند

یکی از خوبی های تراریوم در این است که گیاه کاشته شده در آن نیازی به آبیاری مداوم، کوددهی و تعویض خاک ندارد و تنها شاید به مقدار معینی آبیاری آن هم یک مرتبه در ماه نیاز باشد.

دلیل آنکه در تراریوم آبیاری نیاز نیست به این علت است که گیاه در تراریوم با محیط بیرون خود تماسی نداشته و آب بر روی برگها پس از تبخیر بر روی دیواره ها نشسته و سپس از آن طریق وارد خاک می شود و دوباره به مصرف گیاه می رسد. در واقع تراریوم در حکم یک گلخانه ای برای گیاه عمل می کند که تمام نیازهای او در آن باغ شیشه ای به راحتی براورده خواهد شد.

خرید تراریوم شیشه ای

ساخت تراریوم شیشه ای در عرض چند دقیقه

برای ساخت تراریوم شیشه ابتدا وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. وسایل مورد نیاز شامل موارد زیر است:

  • فضایی شیشه‌ای یا پلاستیکی شفاف (بهتر از محفظه های انتخاب کنید که برای قرار دادن گیاهان دچار مشکل نشوید.)
  • زغال فعال
  • خاک گلدان
  • خزه اسفاگنوم
  • گیاه
  • وسایل تزیینی
  • سنگ ریزه

مراحل ساخت، از ته گلدان تا  اسپری پاشی آب

1.اولین مرحله، خلق لایه اول

در اولین مرحله باید سنگریزه ها را داخل محفظه قرار دهید. به طوری که یک لایه دو و نیم سانتی متری کاملا پوشانده شود. این کار به زهکشی کامل گیاه هنگام آبیاری بسیار کمک می کند.

2. ریختن زغال فعال

هرگز قرار دادن زغال فعال را فراموش نکنید. به اندازه نصف ضخامت لایه قبلی روی سنگ ها زغال فعال قرار دهید. این کار برای تصفیه آب بسیار حیاتی است.

3. ساخت لایه سوم

لایه سوم مربوط به خاک گلدان است که به اندازه ۵ سانتیمتر باید پوشانده شود. فراموش نکنید که برای قرار گیری گیاهان چند حفره کوچک ایجاد شود.

4. تزیین وسایل و گیاهان

این مرحله جذاب ترین مرحله ساخت تراریوم شیشه ای است که با استفاده از وسایل تزیینی به زیبایی تراریوم خود می پردازید و بعد از کاشت گیاه حتما دور آن را با خاک بپوشانید.

5. مرحله آخر، اسپر پاشی

بعد از مشخص کردن جای تمام گیاهان و تزیینات مورد علاقه‌تان نوبت به آبیاری  می رسد. آب را در داخل محفظه اسپری پاشی کنید.

گیاهان مناسب تراریوم؛ انواع گیاهان مینیمال و کند رشد

گیاهانی که رشد کندی دارند، برای تراریوم بهترین گزینه شناخته می‌شود. نمونه‌هایی گفته شده در موارد زیر جزء رایج ترین گیاهان تراریوم شیشه ای هستند:

  • نخل های کوتوله گیاهان هوازی مثل تیلاندزیا
  • پپرومیا یا همان قاشقی
  • سرخس ها مانند دانه پروانه‌ای و دکمه ای
  • گیاهان گوشتخوار مانند مگس خوار
  • گیاهان کوزه ای
  • کاکتوس ها

نکات کلیدی نگهداری تراریوم

تراریوم به نگهداری خاصی نیاز ندارد. اما با رعایت نکات گفته شده در ادامه می توانید یک تراریوم زیبا و رویایی داشته باشید.

اولین نکته، آبیاری مناسب

مهم ترین نکته برای نگهداری تراریوم آبیاری است. تراریوم هم مانند دیگر گیاهان به آبیاری مناسب نیاز داردو اما نه به هر اندازه‌ای. معمولا گیاهانی داخل تراریوم قرار می گیرد بسیار جان سخت اند و به آب زیادی نیاز ندارند. بهترین برنامه برای آب دهی تراریوم ماهی یک بار است. البته عوامل مختلفی مانند نوع گیاه و شرایط نگهداری به روند آبیاری گل تراریوم بسیار تاثیرگذار است.

معمولا تراریوم هایی که سرباز هستند، باید هر ۳ الی ۶ هفته آبیاری شوند. اگر میزان رطوبت خاک را چک کنید متوجه خواهید شد. اما فراموش نکنید، در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه گیاهان گندیده می شود و تراریوم بوی نامطبوعی می گیرد.

انواع تراریوم شیشه ای، بسته یا باز

تراریوم به شکل بسته و باز طراحی ساخته می‌شود. مدل باز به گونه ای است که قسمتی از محفظه شیشه ای باز است. اما در تراریوم بسته گیاهان داخل آن هیچ ارتباطی با هوای بیرون ندارد و در محفظه کاملا بسته هستند.

برای ساخت تراریوم استفاده شود که نیاز است هر هفته یک بار باز شود تا رطوبت اضافی خارج شده و از رشد کپک و جلبک به خوب جلوگیری شود نحوه نگهداری و مراقبت تراریوم بسته نسبت به مدل باز کمی حساس تر است چرا که باید چک شود تا خطر آسیب میکروبی به گیاهان و خاک گیاه کاهش پیدا کند

اما برای ساخت تراریوم باز باید از گیاهانی که رطوبت خاک کمتری نیاز دارد استفاده شود. اگر علاقه مند به گیاهان سازگار با آب و هوای خشک هستید، تراریوم باز را انتخاب کنید تا هوای تراریوم بیش از حد مرطوب نشود. معمولاً گیاهان داخل تراریوم باز به نور مستقیم خورشید نیاز دارند تا به خوبی رشد کند.

نکات بسیار مهم :

در کاشت گیاهان خود دقت کنید که باهم دیگر هم خوانی داشته باشند اولا که حسن یوسف و شمعدانی و گیاهان فصلی و باغچه ای و درختان ( باورکنید دیدم درخت سرو کاشتن که میگم!!!) را به هیچ عنوان نمیتوان داخل تراریوم کاشت زیرا به رطوبت بالا وتهویه کم حساس هستند و اصلا نیازی به کاشت آنها نیست ولی گل هایی مثل گل سنگ ،گندمی ،سانسیوریا ،بنفشه آفریقایی، را هرگز با گیاهان دیگر نکارید زیرا نیازهای متفاوتی و به هوای خنک تر احتیاج دارند در صورت کاشت گروهی با مثلا فیتونیا و سرخس قطعا خراب خواهند شد.در صورتی که میخواهید بنفشه آفریقایی بکارید ترجیحا یا آنرا داخل ویواریوم کاشته یا به تنهایی در تراریوم بکارید و انواع کاکتوس و ساکولنت(البته به یاد داشته باشید تیغ دار را با تیغ دار و گوشتی را با گوشتی بکارید!!)هر گیاه مقاوم دیگر.

کلام آخر

از تراریوم‌ها به‌عنوان عنصری تزئینی در طراحی دکوراسیون استفاده می‌شود. فقط کافی است گوشه‌ای از منزل یا محل کارتان را با یک یا چند تراریوم زینت دهید تا از دیدن‌شان حسابی انرژی و نشاط بگیرید. تراریوم‌ها را می‌توانید به‌صورت آماده از گل‌فروشی‌ها تهیه کنید. اما اگر سلیقه خوبی دارید، در بالا گفتیم که خودتان به‌ چه ترتیبی می‌توانید تراریوم بسازید. هزینه تمام‌شده این کار به عوامل زیادی بستگی دارد. جنس و کیفیت ساخت محفظه، نوع گیاهان انتخابی و سایر تزئینات همگی روی قیمت تمام‌شده تأثیر می‌گذارند. البته برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید از مثلا شیشه‌ مربا یا خیارشور هم استفاده کنید و همین وسایل دم‌دستی را با ابتکار و خوش‌سلیقگی خودتان به تراریومی بی‌نهایت زیبا تبدیل کنید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا