0
بونسای جید

بونسای جید مینیاتور یا پورتولاکاریا افرا که به نام کراسولا یا خرفه‌ای هم مشهور است، در واقع یک شبه بونسای پرطرفدار است. دلیل محبوبیت بونسای جید نگهداری ساده، مقاوم بودن و قابلیت نگهداری در داخل و خارج از خانه است.

بونسای جید یک گیاه آپارتمانی محبوب است که به راحتی می‌توانید آن را مثل درخت کاشته و پرورش دهید. اگر می‌خواهید نحوۀ کاشت و پرورش این بونسای محبوب را بیاموزید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

برای خرید بذر گل میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

بونسای جید

بونسای جید چیست؟

بونسای جید (Portulacaria afra)، که به نام گیاه جید مینیاتور و بوش فیل (elephant bush) هم مشهور است، یک درختچۀ آبدار کوچک بومی آمریکای جنوبی با برگ‌های ضخیم و کوچک و ساقه‌های چوبی است. جید مینیاتور شبیه گیاه جید معمولی (Crassula ovata) است، هر چند این دو هیچ ربطی به هم ندارند. گیاهان بونسای جید به دلیل جثه کوچکشان از گیاهان آپارتمانی محبوب هستند.

شما می‌توانید این جید مینیاتور را از طریق هرس به صورت یک درخت بونسای جید کوچک پرورش دهید که چون سرعت رشد گیاه پایین است، به آسانی می‌توانید این کار را انجام دهید. علاوه بر این، می‌توانید بونسای جید را در سبدهای آویزان پرورش دهید و اجازه دهید شاخه‌هایش تا لبه‌های گلدان پایین بیایند. اگر از گیاهان بونسای جید خوب مراقبت کنید، می‌توانند بیش از صد سال عمر کنند.

 

زمان کاشت بونسای

در هر زمانی از سال می‌توانید این بونسای را در داخل خانه بکارید. این گیاهان با آفتاب جزئی، غیر مستقیم و گرمای کافی رشد خوبی دارند. با کاشت بونسای جید در بهار یا تابستان گرما و نور زیادی را در طول فصل رشد خود جذب می‌کند.

برای راهنمایی د رمورد خرید بونسای آماده کلیک کنید.

چگونگی پرورش بونسای جید

چگونه تنه بونسای را کلفت کنیم

ساده‌ترین راه برای پرورش بونسای جید تکثیر آن از طریق قلمه است. این مراحل ساده را دنبال کنید تا بونسای خود را در خانه پرورش دهید.

  1. قلمه زدن. با استفاده از قیچی باغبانی استریل، شاخه‌ای را که بین سه تا شش اینچ طول دارد، از گیاه جید برش دهید. قلمۀ خود را زمانی بردارید که خاک کاملاً خشک شده باشد، در غیر این صورت، شاخه‌ها رطوبت بالایی دارند و نمی‌توانند به درستی ریشه‌دار شوند. حال قلمه را روی یک حولۀ کاغذی مربعی بگذارید و منتظر بمانید تا کاملاً خشک شود.
  2. قلمه را آماده کنید. هر برگ را از یک سوم پایینی قلمه کوتاه کنید. برای افزایش رشد ریشه، یک سوم پایین قلمه خود را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.
  3. قلمه را بکارید. یک گلدان کوچک را با مخلوطی از خاک گلدان و ماسه درشت یا پوکه پر کنید. خاک آن را آبیاری کنید و از زهکشی آن مطمئن شوید. یک سوم پایینی قلمه را در مخلوط خاک مرطوب بکارید و آن را در جای مناسبی قرار دهید، به طوری که نور آفتاب صبحگاهی زیادی داشته باشد، مانند طاقچه.
  4. گیاه جدید خود را آبیاری کنید. صبر کنید تا خاک کاملاً خشک شود و سپس به آرامی خاک را با آب غلیظ کنید. زمانی که متوجه رشد جدید روی بونسای جید خود شدید می‌توانید با یک قوطی آبیاری کوچک شروع به آبیاری کنید.

چگونگی پرورش بونسای جید

چگونگی مراقبت از بونسای جید

پرورش بونسای در خانه

برای آن که گیاه بونسای خود را به خوبی مراقبت کنید، نکات زیر را خوانده و به دقت به آنها عمل کنید.

  • نوردهی:به نور زیاد و آفتاب کامل نیاز دارد. نشانۀ رسیدن نور کافی این است که لبۀ برگ‌هایش قرمز می‌شود. این نوع بونسای را می‌توانید در زیر نور مصنوعی و در فضای سرپوشیده نیز نگهداری کنید. توجه داشته باشید که در صورت نگهداری در داخل ساختمان و فضای سرپوشیده حتماً آن را در کنار پنجره نورگیر قرار دهید؛ در غیر این صورت، می‌توانید از لامپ‌های رشد مخصوص گیاه استفاده کنید.
  • هرس کردن: درختچه‌ها را هرس کنید تا به درختان بونسای تبدیل شوند. قبل از شروع هرس از خشک بودن خاک و شاخه‌های درخت مطمئن شوید. شاخه‌هایی را که مانع شکل تمیز تنه می‌شوند، شاخه‌های کم رشد، شاخه‌های مرده و هر شاخۀ دیگری را که خارج از شکل دلخواه شما رشد می‌کند جدا کنید.
  • برای خرید بذر سبزیجات بر روی آن کلیک کنید.

چگونگی مراقبت از بونسای جید

بونسای جید مینیاتوری

  • آبیاری: گیاهان جید گیاهانی آبدار هستند، بنابراین در مقابل خشکی مقاوم هستند و آبیاری کم را به آبیاری زیاد ترجیح می‌دهند. قبل از آبیاری مجدد، بررسی کنید که خاک گیاه کاملاً خشک شده باشد.
  • کود دهی: درختان بونسای خود را ماهی یک بار کود دهید.
  • تعویض گلدان: شاید در طول دوران رشد، نیازی به تعویض گلدان درخت بونسای جید خود نداشته باشید، زیرا این درخت به کندی رشد می‌کند. اما اگر قصد تعویض گلدان آن را داشتید، حداقل یک تا هفته پس از تعویض، به آن آب ندهید. زیرا این کار باعث می‌شود ریشه‌های درخت خود را تثبیت کنند. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه همیشه از خاک با زهکش خوب و ظرفی با سوراخ‌های زهکشی در کف گلدان استفاده کنید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا