0
آشنایی با بذر میوه فیسالیس

آیا میخواهید با بذر میوه فیسالیس آشناشوید؟ میتوانید این مقاله را که توسط همکاران ما نوشته شده است را مطالعه کنید.

همینطور میتوانید از دیگر بخش های سایت ما که شامل خرید بذر میوه های گلدانی میشود نیز استفاده کنید.

آشنا با میوه فیسالیس

بوته گیاه فیسالیس یک گونه گیاه بومی آمریکای جنوبی و جنگلهای استوایی آمازون است که پرورش آن در در کشورهای اروپایی و آسیایی با اهداف تجاری رونق پیدا کرده و در بین مردم به محبوبیت رسیده است.
به این گیاه عروسک پشت پرده هم می گویند زیرا میوه آن مثل عروسک در پوششی نازک قرار دارد .
ظاهر این میون شبیه به گوجه گیلاسی بوده و طعمی مشابه ترکیب توت فرنگی و آناناس دارد. به همین خاطر مردم علاقه زیادی به آن دارند.
علت اقبال مردم به این گیاه میوه ای کوچک نارنجی ، زرد و طلایی شکل و بسیار خوش طعم آن است که در ردیف بالای تقاضا در بازار های میوه قرار گرفته است.
تکثیر آن به صورت کشت بذر میوه فیسالیس است و بوته آن حدودا به یک متر میرسد از هر بوته تقریبا پنج کیلو میوه فیسالیس برداشت میشود و در شرایط آب و هوایی گرم میروید.

خواص میوه فیسالیس

میوه فیسالیس مانند همه میوه ها دارای خواص درمانی و دارویی است و در کنترل بعضی از بیماری ها و عوارض جانبی آنها موثر میباشد.
میزان بالای آنتی اکسیدان…
میوه فیسالیس آنتی اکسیدان بالایی دارد و به همین علت مصرف آن برای جلوگیری از بروز انواع سرطانها موثر است.
تسکین التهاباتی که حاصل از آرتروز ،نقرس و دردهای عضلانی و حتی بواسیر بوجود آمده از فواید این میوه کمیاب است.
مدیریت دیابت و سلامت کلیه و کبد نیز از فواید مصرف میوه فیسالیس طلایی است.

کشت وپرورش گیاه فیسالیس

همانگونه که میدانید فیسالیس یک میوه نوظهور در ایران است و به همین خاطر جدیدا عده ای توانسته اند به صورت گلخانه ای این گیاه را کاشته و پرورش دهند.
کاشت این محصول تقریبا شبیه کشت گیاه گوجه فرنگی است . در محیط های گلخانه ای در زمستان با کاشت بذر میوه فیسالیس میشود و در بهار به مرحله بهره برداری میرسد.
این گیاه به دلیل اینکه از مناطق گرمسیری استوایی برخاسته است طبعا با سرما سازگار نیست . اما میتواند تا سرمای چهار درجه زیر صفر را تحمل نماید.

بیشتر بخوانید:نحوه پرورش بذر اسفناج در گلدان

مراحل کشت در باغچه

آماده کردن خاک … فیسالیس از گیاهانی است که با هر خاکی رشد میکند و کم توقع است .اما برای باردهی مناسب احتیاج به خاک سبک مخلوط شن و خاک غنی شده دارد تا بتواند بازدهی مطلوب را برای شما داشته باشد.
میزان آبیاری .. میزان نیاز آب این گیاه بالاست به طوری که هر روز احتیاج به آبیاری دارد و پس از باردهی میزان آن کم میشود.
نور… اگر در گلدان یا گلخانه یا محیط کم نور این گیاه را پرورش میدهند ، باید روزانه هفت الی هشت ساعت این گیاه را در معرض نور کافی قرار دهید تا بتوانید در ثمردهی این گیاه به مطلوب خوبی دست پیدا کنید.
خاک باغچه را پس از شخم زدن با کود حیوانی و کود برگ غنی کرده و زمین را صاف کنید. به فاصله های مناسب بذر را به عمق 2 الی 3 سانتیمتر در زمین قرار دهید . سعی کنید موقع کاشت تعداد 2 یا 3 عدد بذر را در زمین کنار هم قرار دهید . زیرا فیسالیس یک گیاه خود گرده افشان است و این کار کمک بزرگی در رشد وپرورش بهتر آن است.

مراحل کشت در گلدان

· به مدت 48 ساعت بذرها را در آب بخیسانید.
· گلدان متناسب با سلیقه گلخانه یا دکوراسیون منزل خود انتخاب کرده سپس آن را پر از خاک کنید .قسمتی از آن را خالی نگه دارید تا آب سر ریز نشود.
· خاک غنی شده با کمپوست و کود حیوانی را در گلدان ترکیب کرده و زهکشی کنید.
· بذر ها در فاصله چهل سانتی تا شصت سانتی وعمق 2 سانتی در گلدان بکارید.
· پس از مرطوب کردن بستر کشت شده گلدان را با پلاستیک نازک بپوشانید.تا زمان جوانه زدن بذر، باید این پوشش را حفظ نمایید. (حدود 20 روز )
· پس از رسیدن جوانه ها به اندازه 10 ال 20 سانتیمتری میتوانید آنها رابه گلدان بزرگتری انتقال دهید.
· پس از رسیدن گیاه به ارتفاع 30 سانتی قسمت بالای گیاه را ببرید تا هم محصول بهتری برداشت نمایید هم با رشد عرضی گیاه زیبایی و جلوه بیشتری به گیاه بدهید.
· میزان بذر مصرفی گیاه فیسالیس در هر متر مربع 2 الی 3 عدد میباشد.
· موقع برداشت زمانی است که میوه پس از رسیدن از پوشش خود جدا شده و بر زمین می افتد.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا