0
آموزش کاشت و نحوه پرورش بذر ذرت مشکی

کاشت بذر ذرت مشکی به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد که رطوبت را حفظ کند. در صورت امکان محل کاشت، این گیاه را در پاییز قبل از کاشت آماده کنید و کود دامی را که به خوبی پوسیده شده است به خاک اضافه کنید. اگر چنین فرصتی ندارید، نگران نباشید، می توانید در فصل بهار نیز مکانی برای رشد این گیاه آماده کنید. ابتدا علف های هرز را از خاک جدا کرده و خاک را بیل بزنید.

سنگ ها به خصوص سنگ های بزرگ را از خاک جدا کنید. خاک را صاف کنید و در آخر با چنگک خاک را آماده کنید. قبل از کاشت بذر ذرت سیاه ابتدا از گرم بودن خاک و دمای بالای 13 درجه سانتیگراد اطمینان حاصل کنید. ذرت با باد گرده افشانی می‌شود و بهتر است دانه‌های ذرت سیاه را در مناطق وسیعی بکارید تا گل‌های نر روی گیاه فرصت بیشتری برای ریختن گرده‌های خود بیشتر روی قسمت‌های پایین ماده (محل رشد بلال) داشته باشند. هر گیاه یک یا دو لپه خواهد داشت. پس ببینید آیا به مقداری لپه نیاز دارید (می توانید آنها را فریز کنید) و مطابق ذرت مورد نیازتان بکارید.

برای خرید این محصول میتوانید بر روی این خرید بذر ذرت مشکی کلیک کنید.

نحوه کاشت بذر ذرت مشکی

هنگام کاشت ذرت، دانه های ذرت سیاه را به عمق 1.5 سانتی متر در خاک مرطوب یا حداقل 3 تا 4 سانتی متر در خاک گرم و خشک بکارید. بین بذرها حداقل 30 سانتی متر و بین هر ردیف 75 تا 90 سانتی متر فاصله باشد. این فاصله بین بوته های ذرت اگر واریته های مختلفی را کاشته باشید از گرده افشانی بیشتر جلوگیری می کند. هنگام کاشت ذرت، باید بدانید که اگرچه می توانید انواع مختلف ذرت را پرورش دهید، اما نباید آنها را نزدیک به هم بکارید.

برای اینکه به ریشه گیاهان آسیب نرسانید می توانید ردیف های ذرت را به صورت سطحی شخم بزنید. اگر بارندگی شما خوب نیست، حتماً گیاهان را آبیاری کنید تا رطوبت کافی دریافت کنند.

نحوه برداشت ذرت مشکی

برداشت ذرت کار ساده ای است. هر ساقه ذرت باید حداقل یک دسته ذرت تولید کند. حدود بیست روز پس از مشاهده اولین نشانه های رشد ذرت، خوشه های ذرت آماده برداشت هستند. برای جمع آوری ذرت، فقط خوشه را بگیرید و پایین بکشید و بلافاصله این کار را انجام دهید. برخی از ساقه های ذرت می توانند دو خوشه ذرت تولید کنند، اما معمولاً دسته دوم دیرتر رشد می کند. ذرت نیاز به نگهداری زیادی ندارد و به همین دلیل یکی از ساده ترین محصولات از نظر کاشت و برداشت است.همچنین می توانید ذرت را در باغ خود بکارید و از محصول آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:آموزش کاشت و پرورش بذر ذرت توت فرنگی

کاشت بذر ذرت مشکی در گلدان

یک گلدان بزرگ را با کود پر کنید و یک سوراخ در آن حفر کنید. 2 بذر را در سوراخ قرار دهید. بپوشانید، آب دهید و روی طاقچه یا لبه پنجره قرار دهید تا جوانه بزند. وقتی نهال های ذرت حدود 2 سانتی متر رشد کردند، نهال های ضعیف را جدا کرده و گلدان را بیرون در مکانی سایه دار قرار دهید تا گیاه شما قبل از کاشت تقویت شود.

کاشت ذرت معمولاً تا پایان مرداد ماه پس از سپری شدن سرمای بهاره به دو روش زیر انجام می شود:

روش خطی: فاصله بین ردیف ها 70 تا 100 سانتی متر و فاصله بوته ها 20 تا 30 سانتی متر

روش چیدمان: فاصله بین توده ها 100 سانتی متر است و در هر خوشه 5 بذر قرار می گیرد (معمولاً گیاهان ضعیف را پس از رشد حذف می کنند.

دوره باردهی بذر ذرت مشکی 75 تا 80 روز است و عموماً 2 تا 3 هفته پس از جوانه زنی بذر گرده افشانی و تشکیل بذر آغاز می شود و در برخی قسمت ها تراکم دانه ها ناهموار است.

برای خرید بذر صیفی جات بر روی آن کلیک کنید.

نکات مهم در هنگام کاشت بذر ذرت مشکی

نوع خاک مناسب: خاک های شنی سبک برای تولید زودرس ذرت و PH 6 تا 5.6 ​​مناسب برای رشد ذرت استفاده می شود.

دوره جوانه زنی: زمان جوانه زنی 8 تا 15 روز است

مقدار آبیاری مورد نیاز: رطوبت مورد نیاز و آبیاری منظم 3 روز در هفته

فاصله کاشت هر بوته ذرت: بین بذرها حداقل 30 سانتی متر فاصله باشد.

جمع بندی

ذرت یکی از مهم ترین محصولات برای تغذیه انسان و دام است و به دلیل پیشرفت های فراوان در تولید انواع ذرت هیبریدی در سراسر جهان، می توانید بذر مناسب را در هر منطقه جغرافیایی یا آب و هوایی پیدا کنید. در واقع انتخاب بذر مناسب در زمان کاشت می تواند رمز موفقیت شما در دستیابی به عملکرد بالا و سود سرشار باشد، بنابراین توصیه می شود هنگام تهیه بذر ابتدا هدف خود را به وضوح مشخص کنید و سپس بذرها را با متخصص تهیه کنید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا