0
گل‌های آپارتمانی سایه دوست

گل‌های آپارتمانی سایه دوست

انواع گل های آپارتمانی سایه دوست

 

گیاهانی که ترجیح می‌دهند در محیط‌های سایه‌دوست رشد کنند، برخی خواص منحصر به فرد دارند. در زیر، تعدادی از گیاهان آپارتمانی سایه‌دوست را معرفی کرده و راهنمایی‌هایی درباره مراقبت از آن‌ها ارائه می‌دهیم:

 

  1. 1. سانسوریا (گل ماردانی): سانسوریا گیاهی با شاخه‌های ایستاده و برگ‌های خزاننده است که در محیط‌های با نور کمتر به خوبی رشد می‌کند. آن را در مکانی قرار دهید که نور مستقیم آفتاب به آن نرسد، اما نور کمی همچنان موجود باشد. در صورت نیاز، می‌توانید از روشنایی مصنوعی درونی استفاده کنید. برای آبیاری، خاک را مرطوب نگه دارید اما زمان آبیاری را به گونه‌ای تنظیم کنید که خاک خیس نشود. در مورد دما، سانسوریا به دماهای معتدل ترجیح می‌دهد

 

  1. 2. آسپیدیسترا (Aspidistra): آسپیدیسترا یا همان “گیاه خدمتکار” یکی دیگر از گیاهان سایه‌دوست است. برگ‌های ضخیم و سبز تیره این گیاه شکل زیبا و جذابی دارند. آن را در مکانی با نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و از نور نوعی پراکنده و خنکتر برخوردار باشد. آسپیدیسترا نیاز کمی به آب دارد، بنابراین خاک را حداکثر تا زمانی که خشک شده، آبیاری کنید. دمای مناسب برای رشد آسپیدیسترا در محدوده 15-25 درجه سانتیگراد است.

 

  1. 3. شمعدانی نور: شمعدانی نور یک گیاه سبز با برگ‌های شمعدانی شکل است که در شرایط سایه دوست رشد می‌کند. نیازی به نور مستقیم آفتاب ندارد و می‌توانید آن را در نقاطی با نور کم قرار دهید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی اجازه دهید خاک خشک شود قبل از آبیاری مجدد. شمعدانی نور در دماهای 15-24 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارد.

 

  1. 4. فن‌شوی (Ferns): گروهی از گیاهان پرطرفدار و محبوب دیگر در محیط‌های سایه دوست هستند. فن‌شوی‌ها، با برگ‌های پرده‌ای و گرده‌ای شکل، زیبایی و شادابی به دکوراسیون داخلی می‌بخشند. آن‌ها نیازی به نور مستقیم ندارند، بنابراین می‌توانند در نقاط سایه‌دوست از جمله کنار پنجره‌های شرق یا شمالی قرار گیرند. خاک را مرطوب نگه داشته و بین دو آبیاری، اجازه دهید خاک کمی خشک شود. دمای مطلوب برای فن‌شوی‌ها معمولاً در محدوده 18-24 درجه سانتیگراد است.

 

  1. 5. پتونیا (Petunia): گیاه پتونیا گیاهی زیبا و شاداب است که معمولاً در محیط‌های سایه‌دوست رشد می‌کند. آن را در مکانی قرار دهید که دسترسی مستقیم به نور آفتاب نداشته باشد، اما نور کافی برای رشد و گلدهی آن مهیا باشد. پتونیا نیازمند آبیاری منظم است و خاک را مرطوب نگه دارید، اما به خاک خیس زیاد حساس است. دمای مطلوب برای رشد پتونیا در محدوده 15-25 درجه سانتیگراد است.

 

  1. 6. زنبق (Peace Lily): زنبق گیاهی زیبا و محبوب است که در شرایط نور کم و سایه دوست خوب رشد می‌کند. بهتر است زنبق را در مکانی بدون نور مستقیم آفتاب قرار دهید. خاک را مرطوب نگه دارید و زمان آبیاری را به گونه‌ای تنظیم کنید که خاک کاملاً خشک نشود، اما همچنین خیسی زیاد را هم جلوگیری کنید. دمای مطلوب برای زنبق در محدوده 18-24 درجه سانتیگراد قرار دارد.

 

  1. 7. ترن (Trailing plants): ترن‌ها گروهی از گیاهان با پرچم‌های بلند و آرامش‌بخش هستند که به خوبی در مکان‌های سایه دوست رشد می‌کنند. این گیاهان را می‌توانید در گلدان‌های آویزان قرار دهید و در نزدیکی پنجره یا مکانی با نور کم قرار بگیرند. ترن ها

نیازی به آبیاری منظم دارند و خاک را به‌طور مداوم مرطوب نگه دارید. دمای مطلوب برای رشد ترن‌ها نیز در محدوده 18-24 درجه سانتیگراد است.

 

گل‌های آپارتمانی سایه دوست:  توجه داشته باشید که هر گیاه ممکن است شرایط بیشتری برای رشد مناسب داشته باشد و مراقبت های بیشتری نیاز داشته باشد. در هر صورت، با رعایت شرایط مناسب نور، آبیاری، دما و خاک، می‌توانید بهترین نتیجه را در نگهداری گیاهان سایه‌دوست در آپارتمان خود بدست آورید.

 

شرایط نگهداری گل‌های آپارتمانی سایه دوست

 

برای نگهداری صحیح گل‌های سایه‌دوست در آپارتمان، می‌توانید موارد زیر را رعایت کنید:

 

  1. 1. نور: گیاهان سایه‌دوست به نور کمتر نیاز دارند، بنابراین از قرار دادن آنها در محیط‌های با نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید. مکانی با نور پراکنده و ملایم مثل نزدیکی پنجره‌های شمالی یا شرقی مناسب برای آنها است.

 

  1. 2. آبیاری: برخی گیاهان سایه‌دوست به آب کمتری نیاز دارند، بنابراین خاک را مرطوب نگه داشته اما خاکی که خیس بوده یا بیش از حد خشک شده استفاده نکنید. برای آبیاری بهتر است از روشنایی خاک استفاده کنید و تنها آن را آبیاری کنید که خاک خشک شده است.

 

  1. 3. رطوبت: بعضی از گیاهان سایه‌دوست دوست دارند که در محیط‌های با رطوبت بالا قرار گیرند، بنابراین می‌توانید برگ‌های آنها را با آب بخاری مرطوب کنید یا ظرفی را با آب در کنار گیاه قرار دهید تا رطوبت هوا افزایش یابد.

 

  1. 4. دما: گیاهان سایه‌دوست معمولاً در دماهای معتدل رشد می‌کنند. بنابراین دمای آپارتمان را در محدوده 18-24 درجه سانتیگراد نگهدارید. از نزدیکی منابع حرارتی یا تماس با دمای پایین یا بالا بیش از حد پرهیز کنید.

 

  1. 5. خاک: برای گیاهان سایه‌دوست، خاک‌هایی با خاصیت خاک‌نگهداری خوب و دارای خاصیت زهکشی مناسب بهتر است. از خاک سبک و مرطوب استفاده کنید و بهتر است از مخلوطی از خاک گیاهان مناسب با توربه استفاده کنید.

 

  1. 6. موارد دیگر: برخی گیاهان سایه‌دوست همچنین به تهویه مناسب نیاز دارند. به منظور جلوگیری از تجمع گرد و غبار بر روی برگ‌ها، می‌توانید با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز، برگ‌ها را تمیز کنید.

 

مقاله : گل‌های آپارتمانی سایه دوست

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا