0
کاشت هویج

چطوری بذر هویج رو کاشت کنیم.

نحوه کاشت هویج : هویج سبزی دوساله است، اگرچه معمولاً در اولین سال رشد قبل از زمستان گذرانی برداشت می شود و سال بعد گل می دهد. شاخ و برگ هویج با برگ های مرکب سرخس مانند جدا می شود. گل هویج دارای پنج گلبرگ و کاسبرگ است و در چترهای مرکب متولد می شود. بیشتر ریشه های هویج حدود یک اینچ قطر و در هر نقطه از یک اینچ تا بیش از 12 اینچ طول دارند. هویج بیشتر به خاطر ریشه های بلند و نارنجی رنگ شناخته می شود، اما در واقع در چندین رنگ و شکل وجود دارد.

هویج را در بهار بکارید و بذرها در عرض 10 تا 21 روز جوانه خواهند زد. از بذر تا برداشت معمولاً 50 تا 75 روز طول می کشد.

 

نحوه کاشت هویج

چه زمانی کاشته شود

کاشت هویج در هوای خنک به خوبی رشد می کند. می توانید به محض اینکه خاک در فصل بهار کار کرد، حتی دو تا سه هفته قبل از آخرین یخبندان، کاشت نهال هویج یا کاشت بذر هویج را شروع کنید. می توانید هر دو هفته یکبار در طول بهار هویج بکارید. در آب و هوای گرم، ممکن است شانس بهتری برای رشد هویج در پاییز و زمستان داشته باشید.

 

مکان مناسب برای کاشت هویج

 

کاشت هویج در مکانی که شش تا هشت ساعت در روز آفتابی است یا با کمی سایه در اواخر بعد از ظهر خوب است. خاک باید سست، شنی و دارای زهکشی مناسب باشد زیرا اگر هویج مجبور به رشد در خاک سنگین شود، به کندی رشد می کند و ریشه های خشن دارد. رشد هویج در بسترهای مرتفع با خاک کرکی وضعیت ایده آل است.

 

فاصله، عمق و نگهداری کاشت هویج

فاصله گذاری صحیح هویج کلید برداشت محصول سالم است، اما همیشه آسان نیست و نیاز به تنک کردن فراوان دارد. بذرها را 1/4 اینچ زیر سطح خاک تا حد امکان به طور مساوی با فاصله 2 تا 3 اینچ از هم بکارید. اگر نهال ها با فاصله 1/2 اینچ از هم جوانه بزنند مشکلی ندارند، اما همانطور که رشد می کنند، معمولاً به حدود سه اینچ فاصله بین آنها نیاز دارند. بریدن یا نیشگون گرفتن نهال ها در خط خاک بهترین راه برای جلوگیری از آسیب رساندن به ریشه های مجاور است. هویج نیازی به حمایت ندارد. اما، آنها دوست ندارند پیوند یا مزاحم شوند.

 

سبک

حتی اگر ریشه ها در زیر زمین رشد می کنند، شاخ و برگ ها به نور کامل تا سایه جزئی نیاز دارند تا ریشه های هویج به سرعت رشد کنند و قند خود را توسعه دهند.

 

خاک

هویج به خاک سست و دارای زهکشی خوب نیاز دارد. سنگ ها و توده ها باعث می شوند که ریشه های هویج شکافته شده و تغییر شکل دهند. هویج خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهد – در محدوده 6.0 تا 6.8.

 

آب

هر هفته هویج خود را با حداقل یک اینچ آب آبیاری کنید. مالچ پاشی به حفظ آب و خنک نگه داشتن خاک کمک می کند.

 

دما و رطوبت

این دوسالانه ها معمولاً به صورت یکساله در همه مناطق و در همه آب و هواها رشد می کنند. با این حال، زمانی که میانگین دمای شبانه حدود 55 درجه فارنهایت و دمای روز به طور متوسط ​​75 درجه فارنهایت باشد، بهترین رشد را دارند و خوشمزه ترین هستند. در آب و هوای گرم، هویج گاهی به عنوان محصول اواخر پاییز و زمستان کاشته می شود.

 

کود

اگر خاک شما غنی از مواد آلی نیست، تغذیه تکمیلی حدود دو هفته پس از ظهور هویج ضروری است. هر کود گیاهی ارگانیک با کیفیت خوب می تواند مفید باشد. از آنجا که آنها برای ریشه رشد می کنند، در مصرف کود نیتروژن که بیشتر به رشد شاخ و برگ کمک می کند زیاده روی نکنید.

 

چگونه هویج را در گلدان پرورش دهیم

هویج به خاک سست با زهکشی مناسب نیاز دارد. اگر با کوچکترین مقاومتی مانند سنگ یا خاک سخت در باغ مواجه شوند، چنگال می شوند و تغییر شکل می دهند. اگر نمی توانید در باغ سبزی خود خاک شل تهیه کنید، هویج را در ظرفی با استفاده از خاک گلدانی که مخصوص سبزیجات گلدانی از قبل مخلوط شده است، پرورش دهید. کاشت هویج‌ های کوتاه‌تر یا گرد کوچک‌تر، مانند «پاریس مارکت» یا انواع دیگر با ریشه‌هایی که به طول دو تا سه اینچ رشد می‌کنند و بالغ می‌شوند، برای ظروف ایده‌آل هستند.

اطمینان حاصل کنید که ظرف شما (هر ماده ای خوب است) حداقل 12 تا 24 اینچ قطر، حداقل 12 اینچ عمق و دارای سوراخ های زهکشی فراوان باشد. هویج ظرفی به آب بیشتری نسبت به محصولات زراعی در زمین نیاز دارد. هفته ای یک بار ظرف را عمیقاً آبیاری کنید.

 

هرس

برای جلوگیری از تغییر شکل ریشه ها، هنگام رشد و کاشت هویج، منطقه را عاری از علف های هرز نگه دارید. اگر بعداً لازم است دوباره آنها را رقیق کنید، می توانید از هویج های ریز در سالاد استفاده کنید. هنگامی که نازک کردن شما تمام شد، هویج شما باید به اندازه کافی از هم فاصله داشته باشد تا در زمان بالغ شدن شانه ها ساییده نشود.

نحوه کاشت هویج از بذر

هویج را می توان از نهال های پرورش یافته در مهدکودک کاشت، اما روش رایج تر این است که بذرها را مستقیماً در باغ به محض کارآمد شدن خاک در بهار بکارید. اما دانه های هویج ریز هستند و کاشت یکنواخت آنها را دشوار می کند. ممکن است تا سه هفته طول بکشد تا جوانه بزنند.

خاک را حداقل یک فوت عمق دهید تا مطمئن شوید که سبک و سست است و می تواند به خوبی زهکشی کند.
اگر بیش از یک ردیف هویج بکارید، شیارهای کم عمقی در خاک ایجاد کنید (دسته بلند ابزار باغبانی این کار را انجام می دهد)، به عمق 1/4 اینچ و فاصله یک پا از هم.

برای کاشت هویج دانه های ریز هویج را به فاصله دو تا سه اینچ از هم، به عمق 1/4 اینچ بپاشید و کمی با خاک بپوشانید. قرار دادن دانه‌های هویج به طور مساوی کار دشواری است، بنابراین احتمالاً باید هنگام رشد آنها را نازک کنید.

نام محصول و تاریخ کاشت هویج را روی یک نشانگر ردیف پلاستیکی، چوب رنگ یا چوب بستنی بنویسید تا محل ردیف(های) بذر خود را مشخص کنید. علامت گذاری محل ردیف ها به شما کمک می کند تا بدانید کجا آبیاری کنید.

برای اطمینان از تماس خوب بین دانه ها و خاک، به آرامی روی خاک فشار دهید.

شیارها را مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید خاک خشک شود زیرا پوسته سختی ایجاد می کند که برای نهال های ریز به سختی می توان از بین برد.
به نهال ها هفته ای یک اینچ آب بدهید.

وقتی نهال ها یک تا دو اینچ بلند شدند، آن ها را نازک کنید و سپس آن ها را به اندازه سه اینچ از هم جدا کنید. برای این کار از برش های کوچک استفاده کنید تا ریشه های هویج در حال رشد را در نزدیکی بالا نکشید.

اینستاگرام باغ بذر

مقاله: کاشت هویج

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا