0
خرید بذر

کشاورزی یکی از قدیمی‌ترین پیشه‌های بشری است که همچنان مورد نیاز انسان می‌باشد. روش‌های مختلفی برای کشت گیاهان و درختان وجود دارد که بسته به نوع گیاه و شرایط منطقه متفاوت هستند. همچنین هدف از کشت هر گیاه می‌تواند شامل مواردی مانند تغذیه، تزیین، پاکسازی هوا، جلوگیری از وقوع سیل و … باشد. به هر روش یا به هر دلیلی که به کشت گیاهان نیاز داشته باشیم، باید ابتدا بذر آن را تهیه کنیم. خرید بذر گل قسمت مهمی از شروع فرآیند کشت است زیرا انتخاب بذر مناسب در کیفیت محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد. در این مطلب از باغ بذر می‌خواهیم نکات مهم در خرید بذر گل را بررسی کنیم، بنابراین در نهایت می‌توانید اطلاعات مفیدی در این باره کسب کرده و بهتر تصمیم بگیرید.

اینستاگرام باغ بذر

راهنمای خرید بذر گل

به دانه‌ای (seed) بذر گفته می‌شود که قدرت باروری دارد و با کاشتن آن نهال گیاه رشد خواهد کرد. دانه یا بذر گیاه را در خاک می کاریم و منتظر جوانه زدن آن می‌شویم. همان‌ طور که در بخش ابتدایی هم گفتیم هر گیاه برای کشت به شرایط خاصی نیاز دارد، بنابراین مراحل آماده سازی بذر‌ها هم با یکدیگر متفاوت است. می‌توان گفت بذر یک تخمک رسیده و بارور بوده که قابلیت رشد دارد و به گیاه تبدیل خواهد شد. در رشته کشاورزی بذر، میوه خشک و ناشکوفایی از گیاه است که قادر به تولید مثل و تکثیر می‌باشد.

انواع بذر

همان‌ طور که گیاهان متفاوت هستند دانه یا بذر آن‌ها هم متفاوت است، ولی می‌خواهیم به انواع بذر در دسته‌بندی‌های دیگری اشاره کنیم. اطلاعات در این باره به شما کمک می‌کند در هنگام خرید بذر گل دقت بیشتری داشته باشید.

بذر هیبرید یا اصلاح شده

بذر‌های هیبرید همان بذر‌هایی هستند که با عنوان بذر اصلاح شده شناخته می‌شوند. در لابراتور‌های پیشرفته ژن دو بذر مختلف با هم تلاقی پیدا می‌کنند، به صورتی که ژن‌های برتر غالب شده و محصول با کیفیت‌تر بوجود بیاورند. برای مثال یک بذر اصلاح شده سریع‌تر رشد می‌کند، محصول نهایی گیاه درشت‌تر و خوشمزه‌تر است، جمع آوری محصول آن آسان‌تر است یا هر خصوصیت خوب دیگری که در بذر‌های والد بوده، در بذر اصلاح شده خود را نشان می‌دهد.

معمولاً لابراتور‌هایی که عمل اصلاح بذر را انجام می‌دهند، بذری تولید می‌کنند که تا یک یا دو نسل خاصیت باروری داشته باشند با این حساب گیاهی که از بذر هیبرید بدست می‌آید، نمی‌تواند دانه‌های باروری تولید کند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد تولید کننده بذر‌های اصلاح شده می‌توانند مشتریان خود را حفظ کنند. همان‌ طور که حدس می‌زنید در هنگام خرید بذر گل متوجه خواهیم شد که بذر‌های اصلاح شده قیمت بالاتری دارند.

بذر‌ بدون اصلاح

تقریباً بیشتر بذر‌هایی که توسط کشاورزان و باغبانان عادی مصرف می‌شوند، از نوع بذر های بدون اصلاح هستند. منظور ما از کشاورزان و باغبانان عادی، کسانی هستند که به دنبال جمع آوری انبوه محصولات نبوده و در نگهداری گیاه مهارت دارند. بذر‌هایی که از گیاهان با کیفیت بدست آمده باشند، قدرت باروری بهتری داشته و محصول نهایی بهتری هم تولید می‌کنند. 

بذر‌ ارگانیک

بذر ارگانیک دانه‌ای است که گیاه والد آن به صورت طبیعی رشد کرده و با هیچ کود شیمیایی یا آفت کشی تقویت نشده است. بذر‌های ارگانیک هم می‌توانند در محیط آزمایشگاه اصلاح شوند یا به طور طبیعی به دست کشاورزان جمع آوری شده باشد.

خرید بذر بونسای

خصوصیات بذر خوب

برای اینکه بتوانیم موقع خرید بذر گل خصوصیات بذر خوب را تشخیص دهیم، بهتر است چند اصطلاح را در این زمینه یاد بگیریم. هر بذر دارای سه بخش است:

  • جنین یا رویان

جنین یک گیاه بسیار ریز درون بذر است که حاصل لقاح سلول نر و ماده می‌باشد و خاصیت رشد و جوانه زدن دارد.

  • بافت مواد ذخیره شده

در هر نوع بذر شکل این بافت متفاوت است در برخی شبیه لپه، در برخی اندوسپرم و … می‌باشد. این مواد در بذر ذخیره شده‌اند تا بذر به کمک آن‌ها تغذیه شده و رشد کند.

  • پوسته بذر

پوسته بذر، جنین و بافت مواد ذخیره‌ای را در بر می‌گیرد و معمولاً این پوسته ضخیم است تا بتواند از جنین در برابر سرما، گرما و هضم در بدن حیوانات مراقبت کند.

جوانه زنی در بذر‌های مختلف متفاوت است و به زمانی گفته می‌شود که جنین رشد کرده و پوسته بذر را می‌شکافد سپس سبز می‌شود. جنین برای اینکه بتواند جوانه بزند، باید در خاک قرار بگیرد و گرم شود سپس با استفاده از رطوبت خاک، آنزیم‌های نامحلول مواد ذخیره‌ای خود را محلول کرده و با تغذیه از آن رشد می‌کند.

برای اینکه بذر بتواند جوانه بزند به چند شرط نیاز دارد:

  • بذر باید قوه نامیه داشته باشد یعنی جنین آن زنده بوده و بتواند جوانه بزند. قوه نامیه با درصد جوانه زدن، تعداد جوانه‌ها و قدرت نهال تخمین زده می‌شود.
  • شرایط محیطی برای جوانه زدن بذر محیا باشد، برای مثال گرما یا سرمای شدید، شکستن پوسته بذر و ماندن آن در خارج از خاک برای مدت طولانی، جا به جایی بذر پس از کاشتن، عدم رطوبت خاک و … همگی مانع از جوانه زدن بذر می‌شوند.
خرید بذر سبزیجات

ویژگی‌های بذر خوب

حال ویژگی‌های یک بذر خوب را ملاحظه کنید و در زمان خرید بذر گل به یاد داشته باشید

اندازه بذر

هر چقدر بذر کوچکتر باشد جنین کوچکتر و مواد ذخیره‌ای کوچکتری خواهد داشت و بدیهی است که نهال آن ضعیف رشد می‌کند. توجه داشته باشید که اندازه بذر هر گیاه متفاوت است بنابراین پیش از خرید بذر، درباره اندازه طبیعی بذر گیاه مورد نظر تحقیق کنید و بذری بخرید که نسبت به آن کوچک نباشد

بلوغ بذر

 هر بذر برای اینکه بتواند جوانه بزند باید به بلوغ رسیده باشد حال اگر بذری در زمان نامناسب از گیاه والد جمع آوری شود، قادر به جوانه زدن نخواهد بود.

عمر بذر

هر بذر بسته به نوع گیاه و شرایط محل نگهداری یک عمر مفید دارد که بعد از آن بذر اصطلاحاً کهنه شده و کاشتن آن هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 سلامت بذر گل

 باید تمام بخش‌های بذر سالم باشند اگر میکروارگانیسم‌ها درون بذر رشد کنند، دانه هرگز جوانه نمی‌زند و در شرایط حاد‌تر، محل کاشت بذر تبدیل به مکانی برای تکثیر بیماری‌ها و میکرو‌بها خواهد شد. اگر آب میان بافتی در بذر زیاد باشد پیش از جوانه زدن، قارچ‌ها را جذب می‌کند و هرگز جوانه نمی‌زند.

خلوص بذر

 بذر باید در دو فاکتور خلوص داشته باشد اول خلوص ژنتیکی؛ در زمان خرید بذر گل شما به دنبال محصولی هستید که دارای خلوص باشد و نتیجه با‌کیفیتی بدهد بنابراین اگر 100 بذر می‌خرید، تمایل دارید همه آن‌ها یک نتیجه مشابه داشته و تفاوت‌های زیادی نداشته باشند. فاکتور دوم خلوص فیزیکی؛ اگر تعدادی بذر می‌خرید، باید مطمئن باشید که همه آن‌ها بذر مورد نظر شما هستند و در این میان دانه‌ها، بذر علف هرز یا گیاهان دیگر نیست.

قوه نامیه

اگر قوه نامیه به میزان کافی نباشد، امکان جوانه زدن بذر هم پایین خواهد بود.

قدرت بذر

 بایستی دانه یا بذر پس از جوانه زدن قدرت شکستن پوسته و شکافتن خاک را داشته باشد. عواملی مانند ژنتیک و بافت خاک بر قدرت بذر تأثیر می‌گذارند.

برای خرید بذر گل باکیفیت چه کنیم؟

با توجه به ویژگی‌های بذر خوب که در بخش قبلی نام بردیم، متوجه شدید که برای تشخیص بذر خوب نیاز به مهارت و تجربه فراوانی دارید. خوشبختانه یک راه حل جامع دیگر برای خرید بذر با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید بذر گل از فروشگاه‌های آنلاین است. برای مثال می‌توانید به فروشگاه اینترنتی باغ بذر مراجعه کرده و از بین دسته‌بندی های مختلف، بذر مورد نظر خود را جستجو کنید. در دسته بندی‌های این فروشگاه، می‌توانید بذر سبزیجات، میوه‌ها، گل‌های زینتی و بونسای‌ها را بیابید. مزایای دیگر خرید بذر گل از باغ بذر این است که اطلاعات کاملی درباره هر محصول وجود دارد که بر اساس آن می‌توانید بدانید بذر از چه کشوری وارد شده، قیمت هر بسته چقدر است، محصول نهایی دقیقاً به چه شکل است. همچنین مطالبی درباره کاشت هر بذر ارائه شده که برای افراد کم‌تجربه راهنمای کاملی می‌باشند.

باغ بذر به عنوان وارد کننده مستقیم بذرهای اصلاح شده و ارگانیک سعی کرده‌ است بهترین بذر‌ها را با قیمت مناسب در اختیار علاقه‌مندان به پرورش گل،‌ گیاه، میوه و سبزیجات قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر به بخش‌های مربوط به این بذرها در وب سایت باغ بذر مراجعه کنید و تنوع وسیع محصولات را مشاهده نمایید. 

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به کشت گیاهان و باغبانی علاقه دارید ولی به دلیل شیوع کرونا برای خرید بذر گل محدود شده‌اید، لازم نیست نگران باشید زیرا فروشگاه‌های آنلاین این مشکل را برطرف کرده‌اند و دیگر نیاز نیست برای خرید به فروشگاه‌های گل و گیاه بروید. تنها کافی است به وب سایت باغ بذر مراجعه کرده، بذر‌های مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کنید و پس از پرداخت منتظر تحویل بسته باشید. 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا