0
بونسای چیست؟ نحوه پرورش و کشت آن
فروشگاه باغ بذر

 

بونسای چیست؟ نحوه پرورش و کشت آن
فروش بذر درخت بونسای

بونسای چیست ؟ نحوه پرورش و کشت آن

تعریف بونسای

بونسای گیاه یا درختی فوق العاده زیبا ، کوچک و خانگی هست که امروزه  طرفداران زیادی در کشور ما و در جهان پیدا کرده است و در اکثر منازل و آپارتمان ها در گلدان های زیبا کشت می شود .

بن سای گیاه یا درختی  هست که در گلدان و به صورتی هرس می شود که پا کوتاه بماند و در سنین بالا در حدود سی الی شصت سانت بلندی داشته باشد.

اگر بخواهیم یک تعریف کلی  از بن سای  بگوییم به گیاهانی که در حالت عادی  در اندازه های خیلی بزرگ هستند  ولی به خاطر نگهداری  در خانه اندازه آن ها  را با هرس کوتاه کرده اند  که به این نوع گیاهان بونسای گفته می شود .

طول عمر بونسای

طول عمر این نوع گیاهان زیاد هست  که عمده دلیل زیاد بودن  عمر بونسای به دلیل کوتاهی تنه درخت آن ، ریشه آن ها قادر  هست مواد مورد نیاز گیاه را به راحتی به تمام قسمت های آن برساند به همین خاطر طول عمر گیاه بونسای زیاد هست.

بونسای چیست؟ نحوه پرورش و کشت آن

کلا دو نوع بونسای داریم که عبارتند از :

 

 همیشه سبز

این نوع درختان بونسای همیشه سرسبز هستند مانند کاج

خزان دار

نوع خزان دار آن در فصول مختلف برگ های خود را می ریزد مانند انار ، ابریشم و غیره.

نگهداری بونسای

 

هر گیاه آپارتمانی یا فضای باز برای نگهداری شرایط خاص خود را دارد که گیاهام بونسای  به دما خیلی حساسا هستند  و دما باید برای این درخت کاملا مناسب باشد به اندازه کافی به درخت نور برسد  اگر در مقابل نور زیاد باشد برگ های آن می سوزد و اگر نور کافی هم نرسد باز برای گیاه خطرناک و خوب نیست و گیاه از بین می رود آبیاری این نوع گیاه باید صحیح و با برنامه باشد یعنی مقدر اب برای گیاه در زمستان و تابستان فرق دارد از اب دادن زیاد خودداری فرمایید که د رصورت آبیاری زیاد مواد عالی خاک گلدان از بین می رود و باعث خرابی ریشه یا خفه شدن بونسای می شود .

آبیاری گیاه بونسای

بهترین زمان ابیاری بن سای بعد از غروب   خورشید می باشد چرا که از تبخیر اب جلوگیری می شود . نوع خاک گیاه بونسای  به خود گیاه بستگی دارد که به هنگام کاشت از چه نوع خاکی استفاده شود تا بهتر نتیجه بگیریم هر خاکی  که گیاه بونسای در آن کشت می شود بعد از مدتی مواد غذایی ان از بین می رود برای جبران مواد غذایی گیاه باید به آن کود بدهیم در کود دهی به گیاه نباید افراط و تفریط کرد چرا که باعث از بین رفتن بونسای می شود.

خواستگاه اصلی گیاه بونسای

گیاه بن سای از گیاهان مختص کشور های  جنوب شرقی آسیا است که مردمان این کشور ها  علاقه شدید به نگهداری درخت بونسای در خانه و محل کارشان دارند از هر ده خانواده در کشورهای جنوب شرق آسیا اعم از چین و اندونزی هشت خانواده از این گیهان  نگهداری می کنند.

هرس درختان بونسای

بخاطر پا  بودن درخت کوتاه بونسای باید از نحوه هرس آن اطلاعات کافی داشته باشید این گیاه با هرس سایر درختان تفاوت ویژه ای دارد چرا که در تکنیک بن سای هدف این است که جلوی رشد این گیاه گرفته شود و درخت پا کوتاه بماند در موقع  هرس بن سای طوری هرس کنید کنید که به گیاه شوک وارد نشود اگر در یک وعده از هرس مقدار زیادی از گیاه را هرس کنید به گیاه شوک وارد می شود  و درخت از بین می رود در هرس گیاه بن سای  باید به فرم دهی آن توجه کرد .

هرس ریشه درختان بونسای

یکی از حساس ترین کارهای درخت بن سای هرس ریشه آن است  که باید توسط افراد متخصص انجام شود تا جلوی رشد بی رویه آن گرفته شود در صورتی که در هر ریشه به گیاه شوک ورد شود  گیاه از بین خواهد رفت .

نحوه پرورش بونسای از بذر

در این روش باید بذر قابلیت بونسای شدن داشته باشد را انتخاب و در گلدان می کاریم بعد کارهای مراقبتی را انجام می دهیم بذر بونسای اگر اصلاح شده باشد احتمال موفقیت خیلی زیاد خواهد بود بذر بونسای باید عاری از میکروب و بیماری باشد چرا که احتمال  جوانه زنی بذر بونسای را اگر بیماری داشته باشد از بین می برد.

انتخاب گونه های بونسای

باید گیاهی را برای بن سای شدن انتخاب کنیم  که اولا خیلی زیبا باشد و به دمای اتاق  و میزان  نور دریافتی اهمیت داده شود اگر هم نوعی از بن سای را انتخاب کردیم که به نور زیاد احتیاج دارد می توانیم از لامپ های فلورسنت نور احتیاجی آن را تهیه کنیم  بعضی گیاهان هستند که  سایه را دوست دارند مانند فیکوس ، برای اتاق هایی  که نور کم دارند از این نوع گیاهان کشت شود و بریا اتاق هایی که از نور بیشتری برخور دار هستند از نار و زیتون استفده شود و درختان بلوط و افرا هم مناسب فضا های آزاد بسیار مورد تئجه قرار می گیرند.

کاشتن بن سای در گلدان های بزرگ و زیبا

یکی از عامل های رشد سریع و زیبا بودن گیاه بن سای انتخاب گلدان و یا ظرف آن  هست اگر در هنگام کشت گلدانی زیبا انتخاب کنیک بن سای ما زیبایی دو چندانی خواهد داشت و از  هر چهار و پنج سال  خاک گلدان بن سای را عوض کنید تا خاک با مواد غذایی کافی با ریشه ها برسد.

فواید بونسای چیست

فواید گیاه بونسای بر سلامتی

شاید عده ای تصور کنند که گیاه بن سای برای تزئین خانه یا محل کار هست اما استفاده از این گیاه باعث سلامتی روح و جسم می شود و تاثیر شگرفی بر سلامت ساکنان خانه یا محل کار خواهد داشت.

تصفیه هوای خانه

 

همه گیاهان و درختانی که در ظبیعت رشد و سرسبز هستند باعث می شوند هوای پیرامون خود را تمیز نگه دارند پس نتیجه می گیریم که کشت بن سای در خانه باعث می شود که هوای خانه را تصفیه کنند  کارشناسان هوا معتقدند زمانی که شاخص آلودگی در هوای آزاد بیشتر باشد ممکن هست فضای خانه چندین برابر آلوده تر از هوای فضای آزاد باشد پس کشت گیاهان در خانه هوار را تمیز نگه می دارد.

بونسای
فروشگاه باغ بذر

 

 

فروشگاه باغ بذر فروشندۀ بذر اصیل وارداتی از سراسر دنیا در این مقاله طرز خرید اینترنتی بذر را برای شما کاربران عزیز شرح داده است. برای سفارش خرید محصول مورد نظر خود می توانید به صفحه فروشگاه بروید و سفارش خود را ثبت کنید برای برقراری ارتباط با ما به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

برای خرید بذر بونسای روی خرید بذر کلیک کنید

خرید بذر

 

مقاله: بونسای چیست ؟ نحوه پرورش و کشت آن

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا